23948sdkhjf

Lading av lastebiler: Oslo kommune gir nå støtte til tunge biler

Etter tett dialog med næringen, lanserte kommunen i dag en tilskuddsordning for lading av elektriske lastebiler og busser. Ordningen tetter et lenge påpekt hull i tilskuddsmuligheten fra Enova.

TUNGT OG FOSSILFRITT: Tunge kjøretøy står for en betydelig andel av klimagassutslippene i Oslo, og er dermed en viktig brikke også for å kutte utslipp. 

På en pressekonferanse på Filipstad mobilitetspunkt i Oslo i dag, ble kommunens tilskuddsordningen for lading av elektriske lastebiler og busser lansert.

Både hurtigading og nattlading

Ordningen innrettes med to tiltak, slik at den både treffer dem som kun har behov for lading over natt - og de som har behov for å lade kjøretøy raskt i løpet av arbeidsdagen.

Lenke til ordningen finner du her

Målet med tilskuddsordningen er å hjelpe næringslivet med omstillingen til elektriske kjørtøy. Kommunen er oppmerksomme på at det for mange aktører er en risiko i å investere i nullutslippskjøretøy, og at tilgang på lading er en av hovedutfordringene.

I tillegg stiller Oslo kommune krav til utslippsfri tungtransport i anskaffelser – og samtidig ser vi at det blir trykk på den svært begrensede ladeinfrastrukturen som er tilgjengelig forellastebiler/elektriske turbusser.

Fyller et hull Enova ikke støtter

Ettersom Enovas støtte til lading for tunge kjøretøy i dag har begrensinger, ser kommunen selv et behov for å støtte opp under aktører som er tidlig ute med overgang til ellastebiler. Dette gjelder både transportaktører og ladeoperatører.

Byråden for miljø og samferdsel, Sirin Hellvin Stav (MDG), var til stede for å snakke om elektrifisering av tungtransport.

- Dette er for oss en gledens dag. I Oslo har vi kommet langt på vei med elektrifisering, men vi ser at der hvor utfordringen har vært størst til nå, er tungtransporten, som står for 10 prosent av klimagassutslipene i Oslo. Og det første store hinderet er ladepunkter. 

Direktøren i Klimaetaten, Heidi Sørensen, fortalte om tilskuddsordningen og det samarbeidet med transportbransjen.

- Vi har som policy å ikke overlappe ordningen fra Enova, så dette er et skreddersydd tiltak for å møte det vi ver lengre tid har hørt er det største problemet sett fra bransjen. Ordningen er forbeholdt Oslobaserte bedrifter, men vi håper samtidig at dette sender signaler til andre aktører. 

Transportbransjen griper muligheten

Bransjen selv var tilsted ved Braathen Landskapsentreprenør og Oslobuss for å fortelle om hva bransjen trenger av insentiver og tilskuddsordninger.

Braathen er et av landets ledende anleggsgartnermester/entreprenørfirmaer med hovedkontor i Ytre Enebakk (men store prosjekter i Oslo) og en årlig omseting på rundt 300 millioner kroner.

- Vi fikk denne Renaulten i forrige uke, som nummer to elektriske lastebiler. I tillegg har vi syv anleggsmaskiner på eldrift, forteller Einar Braathen. - Det er stort engasjementer for innovasjon hos oss, og vi jobber mot å kunne levere helt fossifrie oppdrag.

Oslobuss har på kort tid utviklet seg til å bli et av østlandets største busselskap, og med adresse og virksomhet i Oslo, er det ikke rart at miljøtiltak står høyt på daglig agenda.

- Vi har kjørt elektrisk i 2 år nå, og får stadig flere henvendelser om vi kan stille med elektriske busser. Rekkevidden er er blitt veldig bra, men gode ladeløsninger kommer til å bety mye fremover.

Lenke til ordningen finner du her

Tungt kommer tilbake med mer.

Kilde: Klimaetaten i Oslo kommune, Tungt.no

Artikkelen er en del av vårt tema om Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen (1)
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.079