23948sdkhjf

Retro: Volvokaravanen 1994 og den gjenglemte frysesemien

HØSTEN 1994:
Under transporten av Volvokaravanen 1994 nordover til startpunktet i Kirkenes ble en splitter ny FH12 trekkvogn, med vinduet nede og nøkkelen i tenningen, gjenglemt i ett av Nordens mest øde veikryss i Nord-Finland.

 

I forbindelse med gjennomføringen av Volvokaravanen 1994 fikk flere fagpressejournalister være med å kjøre demobilene fra Oslo til Kirkenes. Etter utallige bil- og sjåførbytter var vi kommet til tollstasjonen på Neiden i Finnmark.

På bildet står informasjonssjef Torstein Magelssen og speider forgjeves etter den siste bilen, men etter å ha konstatert at alle turdeltakerne var ankommet måtte han innse at en splitter ny FH12 trekkvogn med frysetralle var blitt gjenglemt i ett av Nordens mest øde veikryss ved Kaamanen i Nord-Finland. Der stod den med nøkkelen i tenningen – rett foran den lokale suvenirsjappa og til stor irritasjon fra innehaverne.

Les også mer i denne saken: Torstein Magelssen: Mr. Volvo i Norge

Heldigvis hadde Volvo med seg en finsk representant fra bussprodusenten Carrus som etter mye om og men klarte å finne telefonnummeret til suvenirselgerne og beroliget dem – bilen ville bli hentet, men først måtte de kjøre 130 kilometer tilbake på dårlig vei langs Enare sjø.

 

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 9-1994:

 

ABB med elektrisk 10-tonner

Svenske ABB Truck var en betydelig leverandør av elektrisk drevne trucker, med blant annet 35 prosent andel av det europeiske markedet for 5 - 7 tonns eltrucker. I 1994 lanserte selskapet en ny tung serie fra 10 til 12 tonn som arbeidet med 240 volt.

Adm. direktør Jan Kinder i norske ABB Truck hevdet at deres eltrucker kunne utføre samme arbeid pr. tidsenhet som dieseltrucker, og at ekstrainvesteringen ble kompensert med lavere drifts- og vedlikeholdskostnader.
ABB Truck ble to år senere kjøpt av Kalmar.

 

Detaljrikt kart...

Mens ruteplanlegging og detaljvisning på elektroniske kart nå er helt dagligdags, var det nærmest en liten revolusjon da AutoRoute i 1994 lanserte et spesialkart for Norden med en målestokk på 1:500 000 som ga fire ganger flere detaljer enn oversiktskartet over hele Europa.

Dataverktøyet kunne blant annet benyttes til både veivalg og tidsberegninger, og så vel kart som kjørebeskrivelse kunne printes ut på kontoret og benyttes av sjåførene underveis. Praktisk.

Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 9-1994

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094