23948sdkhjf

Ti år til suksess: Kjøpte kranbil og ansatte familien

"Ja, det løser vi", er svaret Dan Eriksen helst gir hvis kunden spør om de kan ta utfordrende oppdrag. Og den holdningen har gjort kranbilfirmaet til en suksess.

KRANBILFAMILIEN: Historien til Dan Eriksen Transport på Rælingen handler om å satse, mye lidenskap og god hjelp fra familien.

 Og det hele startet i januar 2011 med en varebil og fast brødkjøring fra Transportsentralen Oslo.

- Jeg ønsket å starte opp mitt eget firma med transporttjenester. Min far har mange år bak seg i transportbransjen, og han hjalp meg med finanser og gode råd, sier Dan Eriksen.

Bedriften utviklet seg, og det ble flere biler og ansatte. I 2017 bestemte han seg for å kjøpe sin første kranbil.

- Det var veldig mye jobbing fra oppstarten av bedriften, men jeg fikk spart opp en del penger. De brukte jeg til å kjøpe en kranbil fra onkelen min, sier Eriksen.

Den første kranbilen Dan Eriksen kjøpte var en treakslet Iveco Stralis med en HMF2820-kran. Foto: Dan Eriksen Transport

På den tiden var det fire ansatte og flere varebiler i firmaet. Etter at kranbilen ble kjøpt driftet han ned varebilene, for det ble litt for vanskelig å kombinere alt.

- Etter hvert fikk vi mange oppdrag, og jeg kjøpte meg en større kranbil som jeg selv kjørte. Samtidig ansatte jeg fetteren min slik at han kunne kjøre den gamle kranbilen, sier Eriksen.

Viktig med lite ståtid

I dag består Dan Eriksen Transport av fem kranbiler, alle Scania. De er fordelt på to Palfinger PK 200 tonnmeter, en 135, en 95 og en 34. I tillegg er det snart på plass en ny kranbil, men størrelsen er ikke helt sikker nå.

- De største bilene våre har Palfinger PK200 kraner, og de har en rekkevidde som tidligere kun var mulig med mobilkraner eller tårnkraner. Vi er ganske fleksible på mobilisering og trenger ingen motvekter, sier Eriksen.

Han legger til at de er meget fornøyde med Scania, og bruker forhandlerne på Kløfta og Furuset som gir super service.

- For meg er det viktig at det er god service på bilene våre og at det er lite ståtid. Krana må også ha et godt servicepunkt, slik at problemer blir fikset fort. Minst mulig nedetid er viktig, sier Eriksen.

Ble til en familiebedrift

Eriksen forteller at det å starte opp egen bedrift har vært hardt arbeid hele veien.

- Ferier og fritid til egne interesser har vært fraværende, sier Eriksen.

Dan fikk god hjelp av sin far da han startet sitt eget firma. Etter ni år med drift valgte han å kjøpe opp farens bedrift, og overtok samtidig alle kundene.

- Jeg ansatte også min far og min onkel i mitt firma i fjor, sier Eriksen.

Fra tidligere var fetteren hans ansatt, og han har med seg sin kone som hjelper til med regnskap og litt administrasjon. Det har utviklet seg til å bli en familiebedrift med base på Rælingen.

- Vi har sjåfører som ikke er i familien også, legger Eriksen til.

- Er det vanskelig å finne gode kranbilsjåfører?

- Jeg føler at jeg har vært flink til å finne dyktige sjåfører til våre kranbiler. Det er jo viktig å ha sjåfører som er forsiktige med utstyret. De må være flinke til å håndtere bilen, og klare å manøvrere på trange og utfordrende plasser. Sjåføren må på hvert oppdrag gjøre en helhetsvurdering på hvordan bilen skal rigges på plass, være rolig og planlegge godt, sier Eriksen.

Han legger til at de som bedrift ønsker å fremstå som løsningsorienterte. De skal finne løsninger hvis de får utfordrende og vanskelige oppdrag.

Opp mot 60 oppdrag i uka

Dan Eriksen Transport kan vise til en god kundeliste og mange oppdrag. Dan er ikke en daglig leder som ønsker å sitte bak skrivepulten. Han vil være ute på oppdrag og skaffe seg nye kunder.

- Vi kjører for Transportsentralen Oslo, og får noen oppdrag derfra. Men vi får mesteparten av oppdragene direkte, og vi har etter hvert fått en ganske lang kundeliste, sier Eriksen.

Oppdragene kan være alt mulig, fra byggeplasser og anlegg, til jernbaner og privatkunder.

- Vi gjør veldig mye forskjellig, og har mange oppdrag i uka fordelt på bilene våre. Jeg synes jo for eksempel løfting med to store kraner samtidig er gøy å være med på. De store kranene våre er veldig sterke og har så lang rekkevidde at vi nå kan ta det aller meste av oppdrag. Det kan være løfting av bruer, glassmontering, husmontering, balkonger, maskinheising og mye annet, sier Eriksen, og legger til at alt er egentlig ganske morsomt.

God utvikling

Med flere oppdrag og større kraner kommer også inntektene.

- Det har gått bra fremover de siste årene. Vi har flere biler, og større og dyrere biler som vi kan ta litt mer betalt for, sier Eriksen.

Bedriften har gått fra et lite minusresultat i 2018 til pluss 3,5 millioner kroner i 2020. Omsetningen har tredoblet seg fra 5,8 millioner i 2018 til 15,6 millioner i 2020. Så langt i 2021 har det foreløpig vært litt nedgang da pågående prosjekter i 2020 har blitt avsluttet. 

- Vi er et bra team alle som jobber for oss nå, og det gir resultater. I tillegg får jeg mye god hjelp av min far. Han har blitt 55 år, og ville være med å bygge opp mitt firma. Det er veldig mye erfaring å få derfra, i tillegg til at han kjører en av de store bilene våre, sier Dan.

Kilde: Tungt.no

Artikkelen er en del av vårt tema om TransportMagasinet PLUSS.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078