23948sdkhjf

Retro: Ville få Transit opp til gamle høyder

DESEMBER 1994: Etter flere tiår som en svært populær «etatsbil» til for eksempel både Postverket, Televerket, politiet og forsvaret, hadde leveransene til både statlige og private brukere av Ford Transit sunket betraktelig.

 

Ford Motor Norge var langt fra tilfreds med at Europas tidligere mest solgte varebil kun hadde en markedsandel på 3,3 prosent her i landet og hadde derfor besluttet at de skulle satse betydelig på Transit det kommende året. Informasjonssjef Jan Johansson innrømmet at den norske Fordorganisasjonen hadde sagt det samme mange ganger før, men at de nå mente alvor.

Importøren hadde innsett at det var store forskjeller på privatbil- og varebilkunder. Økt salg skulle derfor først og fremst oppnås gjennom etablering av et 20-talls varebilsentre bemannet av personell som både hadde motivasjon og fagkunnskaper til å betjene profesjonelle varebilkunder.

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 12-1994:

EDI – to be, or not to be

Det ble stilt stadig strengere krav til korte ledetider i næringslivet. Etterhvert som de tekniske løsningene i enkelte tilfeller gjorde det mulig nærmest å eliminere store deler av de tidligere tidkrevende operasjonene, økte også kravene på de forskjellige aktørene om å tilpasse seg de nye mulighetene for ikke å sakke akterut i konkurransen.

Ett av de viktigste verktøyene for å korte ned ledetider og øke den administrative kapasiteten er EDI – Electronic Data Interchange. EDI-konsulent Lars Vigeland (t.v.) og daglig leder Frode Alm Eriksen i EdiSys mente at EDI i mange tilfeller var et være eller ikke være. Hovedregelen var at EDI var lønnsomt for alle bedrifter som hadde et betydelig antall inn- og utgående transaksjoner.

I sin tid i Toll- og Avgiftsdirektoratet hadde Alm Eriksen blant annet vært ansvarlig for utredning og gjennomføring av TVINN-prosjektet: Norges første EDIFACT-system og verdens første tollsystem som var basert på dette.

Z-Løft nr. 10.000

Øyhaugen hadde levert sin Z-Løft nummer 10.000 i Norge. Jubileumsbakløfteren var samtidig påbyggerbedriften ARKAs tusende Z-Løft-montering. Dobbeltjubileet ble behørig markert under overleveringen til Ringnes på Gjelleråsen.

På bildet ser vi Arne Wasa, daværende assisterende direktør i Ringnes som hadde en av landets største distribusjonsflåter av, hvorav flesteparten av rundt 400 bilene var utstyrt med Z-Løft.

Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 12-1994

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078