23948sdkhjf

Regnskapene 2020: Scania vs Volvo på pengefronten

Norske lastebilselgere hadde et vanskelig år i 2020 – de også. Men som nesten alle andre bedrifter, brettet de opp ermene og gjøv løs. Resultatene ble bra.

TRANSPORT OG NÆRINGSLIV: Scania og Volvo er omtrent like store i Norge, alle forhold tatt i betraktning.

Regnskapstallene for importorganisasjonene til de to største merkene i Norge er imidlertid så forskjellige at de krever litt forklaring om hvordan strukturen i Norge er bygget opp:

Norsk Scania AS har valgt å samle import, salg, verksted og ettermarked i ett stort rike. Og det har de gjort godt.

Omsetningen i Norsk Scania AS sank riktignok til rett under 6 milliarder kroner i 2020, men det kan vi ganske sikkert skrive på konto for koronastenging. Bunnlinjen derimot, økte fra 9,7 til 10,2 prosent resultatmargin før skatt.

Volvo har valgt en annen løsning

Selskapet Volvo Norge AS håndterer import av Volvo og Renault – og forhandler/verkstedskjeden Volvo Truck Center. Alene ser dette litt lite ut:

MEN: I tillegg har Volvo sin distribusjon via tre store privateide Volvo forhandler- og verkstedskjeder.

Størst av dem er Strømberg Gruppen, som (i tillegg til en rekke andre virksomhetsområder som ikke er med i våre tall) kontrollerer Trucknor-kjeden og Nordic last og buss, grovt sett i landsdelene Sør- og Vestlandet pluss Nord-Norge.

Den Cognia-eide Volmax-kjeden holder stort sett til på Østlandet på begge sider av Oslofjorden og litt nordover rundt hovedstaden

Wist Last og Buss AS er basert i Trøndelag. Wist har for øvrig en AB-tvillingsøster med samme navn i Sverige, eid av samme svenske selskap (men det tar vi ikke med i de norske tallene).

Summen av Volvo vs Scania

Når vi da slår Volvo-tallene sammen, både importør og private virksomheter, da blir det straks mer balanse mellom de to store svenske merkene.

Ser vi på tabellen under, er Volvo-omsetningen ørlite lavere enn Norsk Scania i 2020, men til gjengjeld vokste Volvo-omsetningen litt fra 2019 til 2020.

På bunnlinjen, målt i resultat før skatt, er det imidlertid markant forskjell. Med så forskjellig oppbygging av driften skal vi ikke bruke millimetermål på sammenlikningen. Grovt sett må vi likevel kunne hevde at Scania-modellen har vist seg å være dobbelt så lønnsom som Volvo-modellen?

Finans er en egen idrett

I regnestykkene har vi holdt Volvo Finans og Scania Finans utenom, men de står nederst i tabellen. Ved første øyekast ser de ut til å prestere svært høye resultatmarginer. På den annen side har de noen milliarder i gjeld å betjene også.

Tallkilde: Proff.no

Merkene: Innt 20 Innt 19 Res 20 Res 19 Res % 20 Res % 19
Norsk Scania AS 5952394 6007558 608958 580842 10,2 9,7
Volvo samlet i Norge 5575743 5151950 222067 261109 4,0 5,1
Volvo Norge AS 1721608 1445638 20864 24505 1,2 1,7
Trucknor-kjeden sum 1659882 1651685 70209 62691 4,2 3,8
Volmax AS 1233748 1117725 56901 110188 4,6 9,9
Wist Last & Buss AS 960505 936902 74093 63725 7,7 6,8
Sum Volvo 5575743 5151950 222067 261109 4,0 5,1
Nordic Last & Buss AS 538034 559250 33718 26370 6,3 4,7
Trucknor Hordaland AS 295692 313098 -8093 6414 -2,7 2,0
Trucknor Rogaland AS 252506 207255 19002 10322 7,5 5,0
Trucknor Sogn og Fjordane AS  181020 192417 12308 9552 6,8 5,0
Trucknor Kristiansand AS 179147 227798 4750 3170 2,7 1,4
Trucknor Haugesund AS 152739 108131 1267 3519 0,8 3,3
Trucknor Førde AS 32523 22092 3406 775 10,5 3,5
Trucknor Arendal AS 28221 21644 3851 2569 13,6 11,9
Sum Trucknor 1659882 1651685 70209 62691 4,2 3,8
Volvo Finans AS 88695 73892 34052 30825 38,4 41,7
Scania Finans AB NUF 179382 47825 40538 25613 22,6 53,6

Kilde: Tungt

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.172