23948sdkhjf

6950 kr i gebyr er nok til at hjullåsen blir tatt i bruk på Sandmoen

KOMMENTAR: Hjullåsen er et veldig effektivt verktøy - også rent symbolsk.

UTEKONTROLL OG HJULLÅS: Det er Nina Pedersen i Statens vegvesen som rapporterer fra gårsdagens kontroll på Sandmoen på E6 rett sør for Trondheim

Av 140 tunge biler over kontrollplassen, ble 29 hanket inn for utvidet kontroll.

Og det virker som om kontrollapparatet har ekstra fokus på lastsikring for tiden - også i denne rapporten var det to bruksforbud på grunn av det..

Overlastet for 6950 kroner, fikk hjullås

Bilen på bildet var imildertid overlastet med tilstrekkelig mange kilo ekstra til et vektgebyr på 6950 kroner.

Det er jo ikke så skrekkelig mye penger, men siden bilen var fra utlandet (ikke spesifisert vilket) ble hjullåsen hentet fram til gebyret er betalt.

Å sette "håndjern" på en forbryter for en såpass liten forseelse kan virke brutalt for en alminnelig trafikkant som er vant til at slikt løses med en giro på eposten med tid og stunder.

Pengebingen Norge hadde da hellere ikke hatt spesielt vondt av om ikke akkurat denne giroen blir betalt. Men det er ikke det det det handler om.

Håndheving av prinsipp om like konkurransevilkår

For transportnæringen i Norge, som konkurrerer med transportører fra land vi ikke har inndrivingsavtaler med og derfor i en uviss stor grad ikke får inn gebyrer fra, er dette en svært kjærkommen håndheving av prinsippet om like konkurransevilkår.

Om snaut 7000 kroner i gebyr blir betalt eller ikke, er antagelig det som skiller dette transportoppdraget fra å gå i pluss eller minus.

En nordisk transportør hadde ikke hatt sjanse til å unndra seg gebyret. At heller ikke andre lands transportører kan regne med det lenger - det er et signal som virker.

Opphav og kilder: Statens vegvesen, Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094