23948sdkhjf

MGF: Rekordsalget av gaffeltrucker fortsetter

For fjerde kvartal på rad meldte medlemmene i gaffeltruckgruppen til Maskingrossisternes Forening (MGF) om salgsrekorder. Akkumulert etter tredje kvartal ligger nysalget av trucker hele 24 prosent over fjoråret og alt tyder på at 2021 blir et rekordår.

Gaffeltrucksalget i Norge fortsetter den historiske veksten: I tredje kvartal solgte MGF-medlemmene 1.174 gaffeltrucker som er en stigning på 17 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Akkumulert ligger nysalget nå hele 24 prosent foran fjoråret.

 

– Dette er fjerde kvartalet på rad at vi kan melde om salgsrekorder for MGFs medlemmer i gaffeltruckgruppen. Og fortsatt er det høy aktivitet og mye å gjøre i markedet, så vi forventer nå at 2021 kommer til å bli det beste året i vår statistikk, sier MGF-direktør Tone Lindberg Grøstad.

Flest motvektstrucker og økning av diesel

I tredje kvartal er det fortsatt motvektstruckene som er største underkategori med 366 solgte enheter. Dette gir en økning på 16 prosent siste kvartal, og 28 prosent hittil i år. Innenfor motvektstruckene er det fortsatt 4-hjuls elektriske trucker som er største kategori, og de har en moderat stigning på 2 prosent fra 154 maskiner i tredje kvartal i fjor til 157 i år.

– Etter lang tids fall i tallene på dieseltrucker har vi i 2021 hatt en økning igjen, og dette fortsetter i tredje kvartal hvor det ble solgt 80 enheter. Dette er en 5 prosent økning fra samme periode i fjor, og så langt i år har vi hatt en økning i nysalget av dieseltrucker på 8 prosent sammenlignet med 2020, opplyser Grøstad.

MGF-medlemmenes salg per underkategori i tredje kvartal, 2017 – 2021. Illustrasjon: MGF

Godt salg av ledetrucker

Støttebenstrucker er den nest største underkategorien med 360 solgte enheter, og MGF opplyser at det er godt salg av ledetrucker som er årsaken til økningen på 24 prosent i denne kategorien. De med førerplass ligger på samme nivå som i 2020. Det er en liten tilbakegang på vektklassen 2 til 2,5 tonn, mens det ellers øker og aller mest på de mellom 1.000 og 1.249 kilo hvor salget endte på 182 enheter.

Som vanlig var palletrucker den tredje mest solgte underkategorien med 291 enheter, som er en økning på 36 trucker sammenlignet med forrige år og det klart høyeste for slike trucker i tredje kvartal på mange år. Det er mindre justeringer i de fleste vektklassene, men det er en dobling i salgstallene mellom 1,5 – 2 tonn, opplyser MGF.

MGF-medlemmenes salg av nye trucker, 2005 – 2021. Som man ser er det akkumulerte salget etter tredje kvartal i år bare 600 trucker færre enn hele fjoråret. Kilde: MGF

Går mot et rekordår

Akkumulert etter tredje kvartal har MGF-medlemmene innrapportert salg av 4.430 trucker. Det er bare 600 færre enn totalsalget i hele 2020 som er det tredje beste på MGF-statistikken og 1.000 færre enn i hele toppåret 2007. Med et gjennomsnittlig salg på rundt 1.300 trucker i fjerde kvartal ligger dermed alt an til at 2021 bli et nytt rekordår.

– Det er utrolig gledelig å registrere at nysalget av gaffeltrucker fortsetter den sterke veksten og at vi nå går mot et historisk år, sier Tone Lindberg Grøstad. – Det blir spennende å følge utviklingen videre og våre medlemmer melder om at det er travle tider til tross for globale utfordringer med frakt og deleleveranse, fortsetter hun.

Kilde: MGF

Artikkelen er en del av vårt tema om Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.095