23948sdkhjf

Råflott Scania 730: - Litt galskap, men også veldig praktisk

Trekkbilen ble ikke bare et blikkfang, den ga også Geilo-bedriften flere oppdrag.

TUNGT BRUKTBILKJØP: Geilo Tomteservice kjøpte en brukt 2018-modell Scania 730 tandem som skulle brukes til flytting av anleggsmaskinene til bedriften. Nå vekker den interesse langs veien.

Geilo Tomteservice er Geilos største maskinentreprenør, og de hadde behov for en trekkbil til å flytte sine egne anleggsmaskiner. Valget falt på en strøken Scania 730 som Lasting og Transport Alta skulle selge før jul i 2020.

- Det startet med at vi ville ha kontroll på egentransporten i bedriften. Vi har 15 gravemaskiner som skal flyttes rundt, samt noen andre maskiner. Vi hadde en ny maskin-henger i produskjon hos Maur Bilpåbygg, og vi trengte derfor en trekkbil. Jeg hadde egentlig lyst på en ny bil, men det viste seg at det var veldig lang leveringstid, sier Marius Høgberg, driftsleder hos Geilo Tomteservice.

Høgberg fikk et tips fra en kar om at det lå en veldig fin Scania til salgs på finn.no, og etter en intern runde med vurderinger, fant de ut at bilen ville passe bra inn.

- Vi liker at ting ser bra ut, og denne bilen var så og si strøken. Selv om det var en 2018-modell og den hadde gått drøye 400.000 kilometer. Vi visste dessuten at Lasting og Transport Alta hadde et veldig godt rykte for å ta vare på utstyret sitt, sier Høgberg.

Flyttingen av dette sikteverket utfordrer ikke på langt nær den tillatte totalvekten på 72 tonn.. Foto: Privat

Modernisert for 72 tonn

Da bilen var ny ble den stylet hos FL Buur i Danmark. Der ble hele hytta trekt på nytt, dashbordet lakkert, og stereo bygget inn. All lakk utvendig og påbygg er gjort hos Nomek på Stryn. Så bilen var allerede da et skikkelig blikkfang.

- Vi stylet den likevel litt ekstra etter at vi kjøpte den. Sjåføren hadde noen ønsker, og for oss er det viktig at sjåførene har et "kontor" hvor de trives godt. Dermed ble det blant annet montert flere lys rundt spoilersettet og en frontleppe, sier Høgberg.

Trekkbilen ble også modernisert og godkjent for totalvekt 72 tonn. Det ble blant annet byttet til en grovere svingskive og montert en grov kingpin på hengeren.

Den helt nye hengeren som nå brukes til maskintransporten er bygget hos Maur Bilpåbygg. Fireakslet med tvangsstyring på de to bakerste akslingene og friksjonsstyring på de fremre akslingene. Det er løft på de to fremste akslingene, tre meter uttrekk, og hjulbrønn til hjullaster.

- Mange mente at dette settet ikke var et særlig bra kjøp til det vi skulle bruke det til, men med denne bilen og hengeren får vi gjort alle de jobbene vi skal. Det er en veldig god henger, som vi klarer å komme frem med på selv de trangeste hyttefeltene. Vi venter også på en ny tippsemi som skal matche denne bilen, men den kommer ikke før neste år, sier Høgberg.

Settet har også gitt Geilo-bedriften mange flere transportoppdrag enn det de regnet med.

Det ser flott ut, der settet poserer i kveldsmørket. Foto: Privat

Dyktig og engasjert sjåfør

Driftssjefen hadde egentlig tenkt til å kjøre den nye trekkbilen selv, siden den kun skulle brukes på intern maskinflytting. Men det fant han ut at ikke ville fungere i lengden.

- Jeg måtte ut å hente inn en ny sjåfør. Vi fikk mange henvendelser, for mange ville kjøre denne bilen. Sten Arild Fossum fra Gol var en av disse, og han hadde en drøm om å kunne flytte maskiner og kjøre litt tungt, sier Høgberg.  

Fossum ble i september i år ansatt for å kjøre den nye trekkbilen, og meningen var at den skulle gå med tipphenger, og litt maskinflytting. Nå har det isteden blitt veldig mye maskinflytting, og kanskje mest for eksterne kunder. Turene har blant annet gått fra Geilo til Trondheim, Sandnes og Sverige.

- Det er moro å ha en sjåfør som virkelig brenner for jobben og utstyret. Fossum hadde nok tatt med bilen inn i stua hvis det hadde vært mulig, sier Høgberg. 

Ville kjøre grombilen

Fossum jobbet tidligere for en entreprenør på Gol hvor han kjørte gravemaskin, og hadde bare hatt lastebillappen i et år da han kom i kontakt med Geilo Tomteservice.

- Jeg fikk kjøre Scaniaen litt i sommer da jeg hadde fri fra jobben på Gol. Da han jeg jobbet for bestemte seg for å gi seg, fikk jeg jobb hos Geilo Tomteservice. Da ble jeg fast sjåfør på bilen, sier Fossum.

Han innrømmer at han føler seg heldig som får kjøre denne bilen.

- Jeg liker å holde bilen jeg kjører i orden, og hadde veldig lyst til å kjøre denne da Geilo Tomteservice skaffet seg den, sier Fossum.

- Fortell hvordan det er å være sjåfør for en så strøken bil?

- Det er skikkelig artig, men jeg føler også et stort ansvar. Det er jo en rullende reklameplakat som må tas godt vare på. Det er utrolig moro å få den tillitten, sier Fossum.

Det første Fossum gjorde da han fikk sjåførjobben, var å ta med bilen hjem til Gol og polere ned hele trekkeren og legge coating på hytta. Nå vaskes bilen ved første mulighet, og med coating er det nesten bare å spyle den for å få den ren.

Det hvite interiøret er veldig stilig, og fortsatt hvitt etter maskinflytting og grovarbeid. Foto: Privat 

- Hvordan er det å kjøre en 730 2018-modell med totalvekt opp mot 72 tonn.

- Det går helt fint. Men det er klart når vekten bikker 65 tonn så går det litt tråere i motbakkene. Men det hadde det gjort med andre trekkere også, sier Fossum.

Han trives best på langturer, hvor han kan sove i bilen og være på tur noen dager. Nå er det også ekstra gøy med oppmerksomheten som bilen gir.

- Ja, jeg ser at når jeg kjører gjennom anleggsområder så vekkes interessen hos de som jobber der. Jeg kjørte forbi anleggsområdet på Sollihøgda i dag, og jeg ser at mobilene dukker opp for å ta bilde og filme, sier Fossum.

Han har fått interessen for lastebiler fra sin far, som også var yrkessjåfør.

- Jeg har praktisk talt vokst opp i en lastebil. Vi kjørte til Italia i sommerferien og det ble mange langturer. Så interessen for lastebil kom tidlig, og det er spesielt gøy at jeg nå får lov til å kjøre tungtransport med en så fin trekker, sier Fossum.

Den helt nye hengeren som nå brukes til maskintransporten er bygget hos Maur Bilpåbygg, og har blant annet hjulbrønn til hjullaster. Foto: Privat

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047