23948sdkhjf

Hæhre skal rydde siste rest i Svea

Store Norske velger Hæhre til siste fase av opprydningsarbeidet i Svea på Spitsbergen.

Oppryddingen av gruvesamfunnet Svea på Svalbard går mot slutten. Hæhre Entreprenør AS er valgt til siste del av prosjektet, som blant annet innebærer å fjerne bygg, infrastruktur, veier, tankanlegg, kraftstasjon, kaianlegg og en flyplass.

 

Miljøprosjekt Svea og Lunckefjell følger regjeringens vedtak om å avvikle gruvedriften i Svea og Lunckefjell, og tilbakeføre gruvesamfunnene i Svea til naturen. Gruvene i Svea har levert kull som råvare til industrien siden 1917. Når området forlates, skal isbreene og fjellsidene fremstå mest mulig upåvirket.

– Med denne kontrakten går vi mot slutten av et unikt miljøprosjekt, som har gått ut på å fjerne alle spor etter industriell og menneskelig aktivitet i området Svea og Lunckefjell på Svalbard, opplyser Jan Morten Ertsaas, adm. direktør i Store Norske på selskapets nettsider.

Han legger til at arbeidet er gjennomført i et krevende, arktisk klima, og at de ligger an til å ferdigstille prosjektet to år før tiden med en totalkostnad på under 1,7 milliarder kroner.

– Dette er betydelig lavere enn opprinnelig kostnadsramme for prosjektet som opprinnelig var det satt av 2,5 milliarder kroner til oppryddingen, sier Ertsaas.

Hovedsakelig masseflytting og terrengarrondering

I Miljøprosjekt Svea og Lunckefjell fjernes bygg og infrastruktur, deriblant veier, tankanlegg, kraftstasjon, kaianlegg og en flyplass.

Hæhre Entreprenør hadde også kontrakten på de to første fasene av opprydningen, som foregikk i Lunckefjell og over Marthabreen, og opprydning av veier og infrastruktur knyttet til Svea Nord-gruva.

Les også: Hæhre ferdig med første fase av miljøprosjektet Svea og Lunckefjell

– De har vist at de takler de krevende klimaforholdene og logistikkutfordringene i Svea, og de har levert godt på HMS, kvalitet, fremdrift og ikke minst samarbeid, sier prosjektleder Gudmund Løvli i Store Norske.

Den siste kontrakten består i hovedsak av masseflytting og terrengarrondering, og inkluderer fjerning av flyplass og godskai. Store Norske forventer å signere kontrakten i begynnelsen av november. Forventet anleggsstart er april 2022, med ferdigstillelse sommeren 2023, opplyser Store Norske.

Setter kronen på verket i ambisiøst miljøprosjekt

Audhild Storbråten, daglig leder og prosjektleder i Hæhre Arctic, sier de er veldig fornøyde med å få fornyet tillit fra Store Norske og at de gleder seg til å fortsette det gode samarbeidet de har hatt i de tidligere prosjektene i Svea.

– Det er en ære å få oppgaven med å sette kronen på verket i dette ambisiøse miljøprosjektet. Selv om det er noen utradisjonelle utfordringer og kan være friskt i støytene, så er det artig med prosjekter utenfor allfarvei på Svalbard, sier hun.

Fakta om Svea og Miljøprosjekt Svea og Lunckefjell

Miljøprosjekt Svea og Lunckefjell går ut på å fjerne alle spor av menneskelig aktivitet i området Svea og Lunckefjell på Svalbard. Bygg og infrastruktur fjernes, deriblant veier, tankanlegg, kraftstasjon og en flyplass. Når området forlates, skal isbreene og fjellsidene fremstå mest mulig upåvirket.

  • Hæhre Entreprenør AS hadde kontrakten på Fase 1 av opprydningen, som foregikk i Lunckefjell og over Marthabreen, samt Fase 2A, opprydning av veier og infrastruktur knyttet til Svea Nord gruva.
  • AF Decom har kontrakten på Fase 2B, som er riveentreprisen med fjerning av bebyggelse i Svea Sentrum.
  • Hæhre Entreprenør AS fikk også kontrakten på siste fase, Fase 2B -2, som skal foregå fra Svea sentrum til og med Kapp Amsterdam, med blant annet fjerning av flyplass og godskai. Kontrakten består i hovedsak av masseflytting og terrengarrondering.

Prosjektet anslås å koste totalt 1,7 milliarder kroner.
Det opprinnelige kostnadsanslaget på 2,5 milliarder kroner.

Opphav og kilder: Store Norske

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096