23948sdkhjf

Fiskevann i utekontroll: En transportør hadde oppsamlingstank og alt på stell

OBSERVERT: 7 lastebiler måtte stå, 1 fikk kjøre videre.

TUNGT OG FISKEFARSEN: Det må være mer enn rimelig å kalle problemstillingen rundt avrenning av smeltevann fra fisketransporter for en farse.

Sakskomplekset avrenning av smeltevann fra fisketransport - noen ganger feilaktig spisset som fiskeslo - er jevnlig belyst på Tungt siden nytt regelverk i bruksforskrift trådte i kraft i januar 2018.

Bare det siste året har vi skrevet et titalls saker rundt dette. Se samleside her.

Og både Statens vegvesen, som kontrollinstans ute på veiene, og de viktigste aktørene, ved fiskebransjen og lastebileierforbundet, har vært høyt på banen med planer og tiltak.

Problemstillingen er kalt en skam for sjømatnasjonen Norge, rett og slett fordi fisken transporteres uten korrekt kjøletilstand.

Likevel fortsette fiskefarsen ufortrødent. Fra nattens kontroll av 20 vogntog på Berkåk, ble hele syv stykker holdt igjen til avrenningen stoppet.

Det er jo høyst unødvendig dødtid for sjåføren, fisken, neste transportledd, transportkjøperen, fiskeselgeren og middagsbordet den skal frem til. For å ha nevnt noe.

- Kontrollen viste lite tegn til bedring når det gjelder avrenning fra laksetrailere, kommenterer kontrolleder Cato Andre Bakken i sin rapport. Han registrerer likevel at det finnes aktører som tar ansvar.

- Ja, vi opplevde et lyspunkt i form av en transportør som tok sitt ansvar på alvor og hadde utstyrt tilhengeren med oppsamlingstank for å unngå avrenning.

Dette lyspunktet av en bil og tralle kommer fra Bama Logistikk, som er en av to store aktører vi fra før vet har valgt å utruste materiellet sitt med slike løsninger (den andre er Nor-Log).

- Så da må Tungt.no gratulere, Runar Bakken i Bama Logistikk, og spørre; hjelper det med ros fra vegvesenet? Er det nok til å forsvare investeringene i utstyr andre ikke tar seg råd til?

- Ja, det er supert å høre skryt. Når det gjelder betaling har ikke vi krevd tillegg for at vi har dette utstyret, men vi håper å være den foretrukkede leverandøren, svarer Runar Bakken, som altså er daglig leder i Bama Logistikk.

   

Kilde: Statens vegvesen, Tungt.no

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078