23948sdkhjf

Volvo har gjort et gjennombrudd med ”remanufacturing”

KRONIKK: Volvo har produsert og hatt service på lastebiler og busser i en mannsalder. Det de færreste vet er at siden Volvo siden 1950-tallet har bygget opp en stor virksomhet innen gjenbruk. Volvo Remanufacturing samler inn brukte komponenter fra Volvo-biler i hele verden og restaurerer dem til samme kvalitet som nyproduserte komponenter.

DEBATT, INNLEGG OG NY VITEN: Denne eksterne kronikken er skrevet av Lars Kaaberbøl Kristensen (bildet under), Solution Architect, IFS. Redaksjonen er kjent med at IFS har oppdrag for Volvo.

Volvo Remanufacturing samler altså inn brukte komponenter fra Volvo-biler i hele verden og restaurerer dem til samme kvalitet som nyproduserte komponenter.

 Det er en god business som helt siden starten har vokst med 10 prosent hvert år i gjennomsnitt. I dag er det 800 mennesker som jobber her i seks fabrikker på verdensbasis.

 Sirkulærøkonomi og profitt går hånd i hånd

Remanufacturing, eller refabrikasjon på norsk, er et hett tema. Klimaendringene krever handling og det er mest å hente i klimaregnskapet fra resirkulering av komponenter.

Volvo Remanufacturing ble opprinnelig grunnlagt av økonomiske årsaker, men har de seneste årene blitt kraftig modernisert. Konseptet i dag fokuserer på bærekraft og sirkulærøkonomi.

Kundene drar i dag nytte av store fordeler av et stort leverandørmarked, som i realiteten er hardt truffet etter pandemien. Men takket være Remanufacturing-enheten, har Volvos fabrikker og verksteder likevel god tilgang på komponenter uten forsinkelser.

Det samme kan ikke sies om resten av verdens industri som lider av komponentmangel og store forsinkelser i leverandørkjeden.

Fire byggeklosser

Vellykket refabrikasjon er avhengig av fire ting: Komponenter må designes med et utgangspunkt om å kunne vedlikeholdes og gjenbrukes. Deretter må man etablere et logistikksystem for innsamling av komponenter som er skiftet ut.

Når de så er samlet inn må fabrikkene etablere prosesser for å rengjøre og gjøre dem klar for gjenbruk. Det siste er markedsføring – det er nemlig nødvendig å spre informasjon for at kundene forstår ideen for å kunne verdsette den.

Med denne oppskriften har Volvo Remanufacturing oppnådd en vinn-vinn situasjon som tjener både klimaet, kundene og Volve selv.

Ved gjenbruk reduseres energiforbruket med 80 prosent og senker CO2-utslippene. For kundene blir reservedeler billigere og gir raskere reparasjoner, så lastebiler eller busser kan komme raskere tilbake på veiene, og levetiden forlenges.

Ofte er det umulig å skaffe komponenter til eldre modeller som er ute av produksjon. Dette problemet har ikke Volvos kunder, fordi komponentene er i evig sirkulasjon.

Forventer 60 prosent vekst

Klimautfordringene har satt ny fart på hjulene i Volvo Remanufacturing. De jobber nå med et mål om 60 prosent vekst innen 2025. Den skal skje innen eksisterende og nye områder, blant annet på gjenbruk av batterier i eldre kjøretøy.

Der ser de på to alternative; gjenbruk i en annen bil, og muligheten for at batteriet kan få nytt liv i en helt annen sammenheng. Avmontering blir derfor et nytt satsningområde, som skal sikre bedre utnyttelse av verdifull metaller.

Det er rett og slett veldig spennende å se hvilke konkrete erfaringer Volvo har høstet fra sin refabriksjon i flere år. For mange bedrifter er dette nytt terreng. Dette er uten tvil kommet for å bli og vil bli et av fremtidens største vekstområder for bilindustrien.

Kilde: Innlegg fra Lars Kaaberbøl Kristensen, Solution Architect, IFS

Artikkelen er en del av vårt tema om Debatt innlegg kronikker.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.112