23948sdkhjf

Volvo tester sine elektriske lastebiler i ekstremt vintervær

Frykten for å kjøre elektrisk lastebil når det er 25 minusgrader og vinden uler er nok ganske utbredt.

TUNGT OG KALDT: Det er lett å avfeie elektrisk biler som godværesbiler - men det funker jo ikke med lastebiler som skal gjøre en jobb og ikek kan velge etter værmeldingen.

Derfor melder nå Volvo Trucks at de har gjennomført vintertester, ikke i Norge riktignok, men  langt nord i Sverige.

Ett resultat er en ny funksjon som kalles Ready to Run. Den forbereder lastebilen for arbeidsdagen når det er behov for det ved å forhåndsvarme – eller når det er veldig varmt ved å forhåndskjøle – både batteriene og førerhuset.

Den optimale temperaturen for batteriene er rundt 25 plussgrader, og sjåføren kan enkelt starte forhåndsvarming eller -kjøling fra en app.

– Når vi tester lastebilene våre i felten vurderer vi alle de uforutsigbare naturelementene, opplyser Jessica Sandström, som er Senior Vice President for Product Management i Volvo Trucks.

- Vinden bygger opp is på bilen, og gir oss gode forutsetninger for å forsikre oss om at alt virker som det skal under ekstreme forhold. Våre tester har vist at det fungerer veldig bra å bruke våre elektriske lastebiler i disse kalde miljøene.

Ready to Run-funksjonen blir tilgjengelig på Volvo FH, FM og FMX Electric for regional distribusjon og lett anleggsarbeid.

Opphav og kilder: Volvo Trucks pressemelding

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095