23948sdkhjf

Varebilproblemet: Når et bilde sier alt

Lastet til taket... = mer enn dobbelt av tillatt nyttelast.

VELDIG TUNGE VAREBILER: En latvisk bil/sjåfør ble hanket inn av Statens vegvesens årvåkne folk i Namsos i går kveld.

- Fordi vi så at varebilen var meget lav, skriver seniorinspektør Stig Olav Saur i kontrollrapporten.

Årsaken til at den var lav var ganske enkelt en totalvekt på 4900 kilo. Tillatt totalvekt på varebil er som kjent 3500 kilo.

... ineffektivt å ikke bruke lastevolumet?

Men det er ikke fordi det ikke er plass til mer. Og for det utrente, uskolerte, inkompetente - eller bare det nødstedte eller kriminelle øyet - virker jo det temmelig ineffektivt å ikke bruke det lastevolumet man tross alt har?

Så da "glemmer" man like godt regelverket samfunnet har konstruert for å sikre oss alle trygg trafikk og rettferdig konkurranse i næringslivet.

I dette tilfellet er det bildet som sier alt, bilen er lastet til taket. Redaksjonen anslår at overlast på 1400 kilo over tillatt totalvekt også tilsvarer minst det dobbelte av tillatt nyttelast på denne bilen.

For nye lesere:

Dette er ikke et enkeltstående tilfelle - dette er et svært vanlig eksempel på et samfunnsproblem.

Problemet er rapportert og omtalt i årevis - og gjelder hele Europa like mye som i Norge. Men samfunnets vilje og prioritering til å hente frem virkemidler som løser problemstillingen er såpass lav at det antagelig er større sjanse for at problemet dør ut av seg selv enn at det blir regulert og ordnet.

Samfunnsøkonomisk analyse skrev denne fine rapporten i fjor - KLIKK HER - vel verd å lese for alle som befatter seg med varebiltransport. Som inkluderer oss alle som får noe levert på døren hjemme.

Funnene i analysen tyder på at utfordringene i næringen særlig er knyttet til konkurranseflaten mellom seriøse og useriøse eller kriminelle virksomheter, uavhengig av segment. I tillegg virker det å være sterk konkurranse fra utenlandske tilbydere, som kan være omfattet av andre reguleringer og som er vanskeligere å føre tilsyn med.

Kilde: Statens vegvesen, Tungt.no, Samfunnsøkonomisk aalyse

Artikkelen er en del av vårt tema om Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094