23948sdkhjf

Fra melkekyr til pumpebil: - Det var litt armer og bein i starten!

Magnar Solvang var gårdbruker, men gikk lei og startet eget transportfirma.

TUNGT I NORD: Magnar Solvang så mulighetene og satset. Nå har han investert i en helt ny pumpebil.

Fra jobb på Svalbard, til en tilværelse som melkebonde i Nordkjosbotn. Da det ikke lenger ga motivasjon ble det eget transportfima.

- Da jeg startet opp firmaet mitt hadde jeg ikke kjørt lastebil som yrkessjåfør tidligere. Jeg hadde tatt førerkortet på tungbil en liten stund tidligere. Nå har jeg blitt en mann på 60 år, og det er mulig jeg kan kalle det en slags 50-årskrise at jeg tok sertifikatet på tungbil, smiler Solvang.

I 1989 ble han ble gårdsbruker etter sine foreldre. Han og kona drev med melkeproduksjon til rundt 2012, men da orket de ikke mer. Det var for dårlig betalt. Han bestemte seg for å slutte som melkebonde.

- Samtidig som jeg var gårdbruker, jobbet jeg også litt som snekker og tømrer. Jeg var stadig borti betongarbeid, og jeg likte det godt, sier Solvang.

Satset på transport av betong

Da Solvang ga seg som melkebonde i 2012, fikk han et sommervikariat for Storegga Betong som har hovedkontor på Bardufoss. Da fikk han se at det var mangel på materiell til å kjøre ut betongen.

- Jeg sa til arbeidsgiveren min at hvis jeg hadde kommet meg inn på dette markedet, så kunne jeg godt tenkte meg å kjøpe en egen betongbil. Jeg fikk til svar at jeg skulle få kjøring hvis jeg skaffet meg bil, sier Solvang.

Han etablerte Magnar Solvang Transport og Betongpumping AS, fikk seg en brukt trommelbil sørfra, og så var han i gang. I en periode hadde han to biler i drift. Den første trommelbilen hadde han i et par år, før han kjøpte en ny som fyller fem år i mai i år.

Men etter å ha kjørt trommelbil noen år, registrete han at det var mangel på pumpebiler.

- Det viste seg at det var etterspørsel etter pumpebiler, og det virket som det var veldig mye venting på de pumpebilene som fantes i området, sier Solvang.

I 2017 bestemte han seg for å prøve seg som sjåfør på pumpebil. En dag kom han over en brukt pumpebil som var til salgs i Alta, og han kjøpte den.

Da han hadde sine første oppdrag med pumpebilen var det naturligvis litt armer og bein. Særlig ved manøvrering av den lange bommen. Han hadde aldri gjort noe slikt før, men etter en stund gikk det bra.

En helt ny Mercedes

Solvang valgte å satse skikkelig på betongpumping, og i mars 2021 fikk han seg en helt ny bil. En Mercedes Arocs 450 med en femdelt Schwing-Stetter S 38 SX Reptor-pumpe.

- Jeg bestilte chassiet, og fikk den bygget om i Tyskland på fabrikken til Schwing Stetter. Pumpa er på 38 meter, men det dukker alltid opp jobber hvor til og med det er for lite. Men denne pumpa passer godt til det den skal brukes til, sier Solvang.

- Det er jo spenstig å satse slik med egen bil.

- Ja, det ble en investering på rundt fem millioner kroner, og det skal jo betales tilbake. Så langt har det fungert greit, og jeg har bra med oppdrag, sier Solvang.

Kundene spenner fra private til anleggsfirmaer, og sistnevnte er hovedtyngden.

Den strekker seg langt, pumpebilen til Magnar Solvang. Foto: Privat

- Jeg bor i Nordkjosbotn, men bilen står på stasjonen til Storegga Betong på Bardufoss. Jeg kjører vanligvis ut fra nærmeste betongstasjon til der oppdraget er. Området strekker seg både et stykke sørover og nordover, sier Solvang.

I området hvor han opererer finnes det en bedrift til som driver med betongpumping, men det er jobb nok skal vi tro Solvang.

Først og sist

Som sjåfør på trommelbil tilbringes mange timer av dagen i hytta på bilen. Som sjåfør på pumpebil er det mange timer ute.

- Arbeidsdagen er gjerne utendørs i mange timer av gangen. Det kan bli lange dager i både sol, regn, kulde og snø. Men jeg liker å være ute, og trives i jobben, sier Solvang.

Han forklarer at er du sjåfør på en pumpebil er du gjerne først ute der jobben skal gjøres for å rigge deg til. Og du er gjerne den siste som forlater området etter at betongbilene har levert det de skal.

- Det er mange som synes det høres veldig kjedelig ut, men det er bare en vanesak. Det gjør meg ikke noe, sier han.

- Hva er utfordringene ved å være pumpebil-sjåfør?

- Jeg snakket med konkurrenten min på ettersommeren i fjor, og jeg sa til han at det begynner å nære seg høst med fryste vannkraner og slike ting. Da sa han at han hadde en fornemmelse av mageknip da han tenkte på vann og kulde, som er en dårlig kombinasjon, sier Solvang.

De er avhengig av vann for å holde utstyret rent. På den nye bilen har Solvang en Webastovarmer som varmer vannet på bilen, slik at han kan spyle rent med lunka vann.

- Det leveres også varmtvann ut på trommelbilene som vi kan benytte oss av. Er det kaldere enn minus 15 grader så pumper vi ikke betong, men vann fryser uansett mange ganger før det blir så kaldt, sier Solvang.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11