23948sdkhjf

STILL lanserer sikrere trekktrucker

STILLs nye trekktrucker med og uten fast lasteplattform er utstyrt med et helt nytt last- og helningsavhengig hastighetsreguleringssystem. Det skal gi ekstra sikkerhet og økt håndteringsytelse ved kjøring i helning og på ramper.

Produsenten hevder at det nye assistansesystemet Descent Speed ​​Regulation (DSR) løfter sikkerhetsstandarden på trekktruckene til et nytt nivå.

LXT 120-350 er en ny serie av elektriske trekktrucker (også kalt tauetraktorer) med slepekapasitet på mellom 12 og 35 tonn. Den andre nye serien, LXW 20-30, har en lastekapasitet på 2 eller 3 tonn på plattformen og en slepekapasitet på 6 tonn.

Blant flere nyheter fremhever produsenten først og fremst deres nye assistansesystem Descent Speed ​​Regulation (DSR). Avhengig av versjon, registrerer det den nøyaktige helningen på skrånende ramper, tar hensyn til den aktuelle lastvekten og justerer automatisk hastigheten til forholdene.

Forhåndsdefinert hastighet

I grunnversjonen, som er standard på alle de nye trekktruckene, begrenses hastigheten manuelt med en bryter til en forhåndsdefinert hastighet når man kjører ned en skråning. I den valgfrie ECO-versjonen viser systemet helningsgraden på displayet og begrenser automatisk hastigheten til en forhåndsdefinert verdi.

I premiumversjonen av DSR bestemmes den automatiske hastighetsreduksjonen av både helningsgrad og vekten på slepet som beregnes ved å måle dreiemomentet på drivmotorene. Ifølge STILL er løsningen med en virtuell måling av hengervekten så langt den eneste i sitt slag i verden

To 80-volts drivmotorer på 10,5 kW

Produsenten opplyser at alle de nye trekktruckene er utstyrt med hydrauliske skivebremser på begge aksler og som regenerer energi ved bruk. Den elektriske parkeringsbremsen kobles inn automatisk.

Trekktruckene i både LXT- og LXW-serien drives av to 80 volts 10,5 kW-motorer på bakakselen. Trefasemotorene er innkapslet og vedlikeholdsfrie og motorstyringen sørger ifølge STILL for smidig kjøreatferd og forhindrer hastighetstap, selv ved kjøring i oppoverbakke over lengre perioder. Maksimal hastighet for LXT uten last er 25 km/t og 23 km/t for LXW.

Romslig førerhus

Det nye førerhuset oppgis å være stort, med både god takhøyde og en romslig fotbrønn. Det er frakoblet chassiset og montert på gummibuffere som gir god vibrasjonsdemping. Chassiset er utstyrt med ekstra lange spiralfjærer og gir ifølge STILL både høy kjørekomfort og et godt veigrep. Et fargedisplay gir føreren nyttig informasjon som for eksempel rattposisjon, kjøreretning, kjøreprogram, hastighet, helningsvinkel, lastvisning eller lastestatus. Truckene har hydraulisk styring og er også blitt utstyrt med et nytt ratt.

Bedre sikt

Den samlede vindusflaten i de nye førerhusene er 23 prosent større enn forgjengermodellene og sikrer god sikt i alle retninger.

Blant mye ekstrautstyr kan nevnes ryggekamera og et «intelligent» akustisk varselsignal som justerer volumet slik at det alltid er 10 dB høyere enn omgivelsesvolumet. Også Curve Speed Control er ekstrautstyr selv om nok mange vil mene at akkurat det burde har vært standard.

Kilde: STILL

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
May Linn fra Ålgård: - Jeg elsker å være på jobb som yrkessjåfør
Richard Fromreide fra Askøy brakk ryggen, ble yrkessjåfør
Energieffektivitet: Knuser 1.000 tonn i timen på 0,05 liter diesel per tonn
E39 Kristiansand – Mandal: 19 kilometer ny motorvei åpnet
Yanmar: Tre elektriske i 2023
Vaske-saken: Statens vegvesen vurderer nå hva dommen har å si for kontrollpraksis
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.078