23948sdkhjf

Last-mile: Svenske Instabox kjøper Porterbuddy

– Vi tror det nå er duket for en nordisk markedsleder og et produkt- og tjenestetilbud som vil komme retailere og forbrukere til gode i alle våre felles markeder, sier Henrik Gerner-Mathisen, adm. direktør og gründer av Porterbuddy, som nå er kjøpt opp av svenske Instabox.

Det norske teknologiselskapet Porterbuddy ble lansert i 2017, og har i løpet av kort tid blitt den største utfordreren innen samme-dag-levering i Norge og dekker rundt 60 prosent av det norske markedet.

Instabox er et svensk «next-gen»-teknologiselskap som hevder å ha endret last-mile logistikk innen e-handel. I fjor hadde selskapet en omsetningsvekst på over 700 millioner svenske kroner, nært en tredobling sett mot 2020. Instabox har vokst organisk, samt gjennom oppkjøp som av nederlandske Red je Pakketje og har planer om å utvide til Tyskland. Oppkjøpet av Porterbuddy, og påfølgende større markedsandeler i Norge, er en annen viktig vekstdriver som vil styrke selskapets hjemleveringstilbud, heter det i en pressemelding fra Instabox.

Store vekstambisjoner

Det norske teknologiselskapet Porterbuddy ble lansert i 2017, og har i løpet av kort tid blitt den største utfordreren innen samme-dag-levering i Norge og dekker rundt 60 prosent av det norske markedet. Porterbuddy leverer i Stor-Oslo, Vestfold, Østfold, så vel som langs kysten fra Kristiansand til Stavanger, Bergen og Trondheim. Det er også konkrete planer om videre vekst i Norge. Porterbuddy leverer varer fra populære nettbutikker som Varner, Jollyroom, Komplett og Farmasiet. Instabox kundeportifolio består blant annet av kjente merkevarer som blush.no, Boozt, og lyko.

– Vi har vært på utkikk etter nye måter å styrke konkurransefortrinnet og markedsandelene våre på, sier Henrik Gerner-Mathisen, adm. direktør og gründer av Porterbuddy. Han legger til at Instabox er en god partner med komplementære løsninger og tjenester som vil gi dem en solid plattform for internasjonal ekspansjon av konseptet.

– Vi tror det nå er duket for en nordisk markedsleder og et unikt produkt- og tjenestetilbud som vil komme retailere og forbrukere til gode i alle våre felles markeder, sier Gerner-Mathisen.

Alexis Priftis (t.v.), CEO og grunnlegger av Instabox og Henrik Gerner-Mathisen, CEO og grunnlegger av Porterbuddy. Foto: Peder Aaserud Eikeland

Alexis Priftis, adm. direktør og grunnlegger av Instabox, sier de har fulgt Porterbuddy over tid og er imponert over servicenivået og selskapets innovative tilnærming til levering – spesielt selskapets hjemleveringsteknologi.

– Jeg er spesielt imponert over selskapets 4,9 av 5,0 i kunderating som beviser at de er like opphengt i god kundeservice som vi er, samt selskapets teknologiplattform, som jeg mener er en av de sterkeste. – Dette legger til rette for at vi fortsetter den høye veksten i Norge. Det er mye vi kan lære fra Porterbuddy, deres datadrevne tilnærming og fra teknologiplattformen de har utviklet.

Verdane reinvesterer i Instabox

Porterbuddys største eier, investeringselskapet Verdane, vil reinvestere i Instabox og bli viktige aksjonærer i selskapet. Verdane har også gjort betydelige private investeringer i Instabox.

– Med to av Europas mest fremoverlente logistikkløsninger for e-handel slått sammen, vil vi i Verdane spille på erfaringen vår fra skalering av mer enn 40 selskaper for å hjelpe Instabox med å tilby grønne og enda mer brukervennlige tjenester, sier Christian Jebsen, partner i Verdane.

Opphav og kilder: Instabox

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078