23948sdkhjf

Regjeringen åpner for at flere kan bli kjørelærer for lastebil

I en pressemelding i går opplyste regjeringen at de gir ekstra penger for å utdanne flere kjørelærere for lastebil og buss.

TUNGT BAK RATTET:  Samtidig skal de gjøre det enklere for personer med lang erfaring som tungbilsjåfør å bli kjørelærer. 

Interessant nok blir opplysningene frontet av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp). 

- Uten lastebilen stopper Norge. Derfor må vi sørge for at vi har nok sjåfører og da må vi også har nok kjørelærere for lastebil. Derfor gir vi penger til å ta opp 25 ekstra studenter i kullet som starter ved Nord universitet til høsten og vi gjør det enklere for søkere med realkompetanse å komme inn, forklarer Ola Borten Moe.

I dag er det 11 videregående skoler (landslinjer) rundt om i Norge som står for opplæringen av lastebilsjåfører. For å få utdannet nok sjåfører til tunge kjøretøy og langtransport, trengs flere som kan undervise i faget på videregående, og også på private kjøreskoler.

Det er Nord universitet i Stjørdal som står for utdanningen av sjåførlærere til tungbil. I dag er dette en spesialisering man tar på toppen av en toårig utdanning som sjåførlærer for lett bil.

– Mange med lang erfaring som tungbilsjåfør, som kunne blitt gode trafikklærere, kommer ikke inn på utdanningen. Det gjør vi nå noe med, og på litt lengre sikt vil vi vurdere å legge om trafikklæreropplæringen slik at det blir en egen toårig utdanning for å bli trafikklærer for tungbil, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i den samme meldingen.

Løsningen regjeringen nå kommer med, er tredelt:

  • Åpne for søkere med realkompetanse. Nord universitet endrer opptakskravene for årets opptak, slik at det blir enklere å komme inn med realkompetanse. Endringene vil gjøre at flere med bakgrunn fra yrket tungbilsjåfør kan komme inn på grunnutdanningen. Deretter kan de gå videre til påbyggingen for tungbil og til slutt ende opp som lærer for tungbil. Endringene gjelder for kullet som starter til høsten.

  • Som en prøveordning tar Nord universitet opp 25 ekstra studenter på kullet som starter til høsten.

  • På lang sikt er målet å lage en ny studiemodell for trafikklæreropplæringen, slik at det blir en egen toårig utdanning for å bli trafikklærer for tungbil, i stedet for en påbygning på toppen av toårig trafikklærer for lett bil. Kunnskapsdepartementet går nå i dialog med de to institusjonene som utdanner trafikklærere, OsloMet – storbyuniversitetet og Nord universitet og også med Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen for å se hvordan dette kan gjøres.

 

Opphav og kilder: Regjeringen.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079