23948sdkhjf

Time for time, tippbil i Bergen med Irmelin Reigstad Kvale

- Jeg synes livet som yrkessjåfør er kjempekjekt, og det er mange veldig koselige maskinførere der ute, sier Irmelin Reigstad Kvale fra Søfteland.

I serien "MENNESKENE PÅ VEIEN" møter vi denne gangen Irmelin Reigstad Kvale som har kjørt lastebil siden 2018. Hun kjører tippbil i Bergen og omegn, og vi har fått et innblikk i hennes hverdag på veien.

- Etter at jeg tok lappen på lastebil, jobbet jeg først et år hos Bir Bedrift og kjørte skapbil på renovasjon hos næringskunder. I slutten av 2019 begynte jeg hos min nåværende arbeidsgiver som er Svanevik Transport og Utleie, sier Kvale.

Før hun begynte å kjøre lastebil jobbet hun en del år på et delelager, og drømte seg vekk da hun så lastebilene som var innom. Hun ville veldig gjerne kjøre en av dem.

- Nå har jeg kjørt lastebil i snart fire år, og jeg trives veldig godt. Hos Svanevik kjører jeg tippbil, noe som er midt i blinken for meg, sier Kvale.

Hun har en 2022-modell Volvo FH 540 med fire aksler, som hun nettopp har fått. Den er hun fornøyd med.

- Jeg kjører som regel for faste kunder mellom anlegg og til tipper rundt omkring. Det er nok mange som synes det er kjedelig å kjøre til og fra samme anlegg hele dagen, men jeg syns det er kjekt. Det er også varierende, for det er som regel mange forskjellige prosjekter på en uke, sier Kvale.

Dagen vi følger henne på jobb kjører hun for Sartor & Drange.

Les her om en spesiell episode hun husker godt, da hun plutselig hørte et smell og luft som lakk ut.

En helt vanlig dag som tippbilsjåfør

Her får du et innblikk i hverdagen til tippbilsjåfør Irmelin Reigstad Kvale.

 

06.15: Dagen starter vanligvis med å hente lastebilen der den står stasjonært i Lyderhornsvegen hos Svanevik Transport og Utleie.

- Jeg drar hjemmefra rundt 5.40 på morgenen da jeg bor litt utenfor Bergen. Jeg er fremme ved bilen omtrent 30 minutter senere. Denne dagen som morgener flest kjører jeg bort og fyller tanken slik at jeg har nok diesel til hele dagskjøringen, sier Kvale.

Kjørekontoret sender henne oppdragene hun skal gjøre i løpet av dagen. Oppdragene for neste dag mottas som regel på slutten av dagen.

 

06.40: Det første lasset hentes på et anlegg nær Hilleren i Bergen vest.

- Det blir gjerne et kvarter pause på morgen før jeg laster første lasset, sier Kvale.

06.42: - Da jeg er ganske tidlig på'an om morgen bruker jeg ofte dette kvarteret til å kaste i meg frokosten. Denne dagen var det havregryn og melk. Jeg har kjøleskap i lastebilen hvor jeg kan oppbevare melk og annet jeg vil spise, sier Kvale. 

 

08.08: Nå om vinteren er det lenge mørkt om morgenen. Her er Kvale tilbake til maskinen for å laste opp det andre lasset med stein på Hilleren.

- Disse lassene kjører jeg og tipper på et pågående prosjekt på Øvre Kronåsen ved Lagunen storsenter, sier hun.

Kartet viser de stedene Irmelin er innom denne dagen i januar.

 

09.14: Laster opp tredje lass med stein fra Hilleren. Endelig er det dagslys og mulig å se noe på bildene.

11.00: Nå er det lunsj!

- Den tar jeg ett eller annet sted rundt 11.00-tiden i den løypen jeg kjører. Som regel med fire akslingen er det mellom to anlegg eller anlegg til tipp og så videre. Fireakslinger brukes oftest til massekjøring av for eksempel sprengstein og jord. Samt ting de vil ha vekk fra en plass og ting de vil ha til en plass som pukk og grøftesingel, kabelsand, grus og lignende. Denne dagen kjørte jeg for samme kunde mellom to anlegg som de har, sier Kvale.

12.58: Lass nummer fem tippes i Øvre Kronåsen, og det blir deretter lastet et lass klump som Kvale tippet internt på anlegget. Klump er rein stein med litt størrelse.

13.20-13.30: - Plutselig fikk jeg en liten jobb innimellom jobben jeg allerede er på. Ett lass singel til golfbanen til Fana Golf, sier Kvale.

På slutten av dagen var Kvale innom Fana Stein og Gjenvinning for å hentet ett lass grus som hun kjørte til Øvre Kronåsen. Det var det siste lasset for dagen.

 

Bilen er parkert for dagen, og klokken har blitt rundt 15.30. En kollega knipset et bilde av Kvale foran Volvo'en.

Kilde: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.11