23948sdkhjf

Kraftig vekst i gods på bane – flere strekninger er på bristepunktet

Stadig flere vil flytte godset fra vei til skinner, men noen steder i landet må Bane NOR si nei. Det skyldes at kapasiteten er sprengt.

Fra 2020 til 2021 økte godstransporten på bane med 12 prosent. Flere strekninger på Østlandet, Vestlandet og i Nord-Norge har hatt en enda større vekst. Aller øverst troner Østfoldbanen, med en oppgang på hele 28 prosent.

Ikke siden 2009 har det vært fraktet så mye gods på bane i Norge.

– Det kan se ut til at trenden med nedgang i gods på bane har snudd, sier i Ole A. Hagen, næringspolitisk direktør  i NHO Logistikk og Transport. – I takt med at det grønne skiftet finner sted for landtransporten med stadig nye nullutslippsløsninger har nok mange avskrevet godstogbransjen, men over lange avstander vil nok jernbanen beholde sin konkurransekraft, fortsetter han.

Gods på bane, kombinerte transporter (TEU/år). Graf: NHO Logistikk og Transport

Det jobbes for at stadig mer av transporten i Norge kan flyttes over fra veiene til jernbanen. Dette var også et sentralt punkt når regjeringen presenterte sin samferdselspolitikk i Hurdalsplattformen i høst, skriver Bane NOR i en pressemelding.

– Vi er glade for at stadig flere ønsker å transportere gods på den mest klimavennlige måten. Økningen på jernbanen er stor, og etterspørselen er enda større, sier Henning Scheel, konserndirektør for Kunde og marked i Bane NOR.

Må si nei

Oskar Stenstrøm, godsdirektør i Bane NOR, sier de skal gjøre sitt ytterste for å bidra til en mest mulig bærekraftig utvikling, men registrerer at kapasiteten på flere banestrekninger nå nærmer seg taket.

– Noen steder må vi rett og slett si nei til mer gods, fordi det ikke er plass, sier Stenstrøm.

Det reduserer mulighetene for en mer miljø- og klimavennlig varetransport, skriver Bane NOR og viser til at ett eneste godstog med containere kan erstatte rundt 30 trailere på veiene.

Bergensbanen og Dovrebanen på bristepunktet

Per i dag er Bergensbanen og Dovrebanen på bristepunktet. Dette er de viktige transportkorridorene mellom Oslo og Bergen og Trondheim. Kongsvingerbanen og Østfoldbanen er også tidvis overbelastet.

Det har fått NHO Logistikk og Transport til å etterlyse flere tiltak som styrker kapasiteten på jernbanenettet:

– Vi ønsker plass til flere og lengre tog, som kan gå raskere mellom destinasjonene. Et skikkelig løft for skinnegående gods krever en større satsing på utbygging av infrastrukturen. Det handler først og fremst om flere og lengre kryssingsspor, og en opprustning og effektivisering av terminalene, sier adm. direktør Are Kjensli.

Godstog på vei over Saltfjellet. Nordlandsbanen oppgraderes nå for halvannen milliard kroner. Foto: Øystein Grue, Bane NOR

Stor oppgradering av Nordlandsbanen

Det meste av norsk jernbane består av ett enkelt spor. Konserndirektør Henning Scheel i Bane NOR peker også på behovet for utbygging av flere kryssingsspor, altså et ekstra spor der tog kan passere hverandre.

Et slikt arbeid pågår nå på Nordlandsbanen, som oppgraderes for halvannen milliard kroner. Til høsten er jobben gjort. Det gir rom for en økning i antall godstog i nord.

Les også: Kraftig godsvekst på Nordlandsbanen – Fauske terminal ferdig utvidet

Samtidig bygger Bane NOR ut terminalene i Narvik og Bergen. Det gir ikke mer plass i sporet, men det gjør terminalene i stand til å ta imot flere og lengre godstog. I tillegg skal det monteres nye, effektive kraner på Alnabru i Oslo, som vil styrke lastekapasiteten, opplyser Bane NOR.

Kilde: Bane NOR, NHO Logistikk og Transport

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.095