23948sdkhjf

Transportpriser: - Lastebileiere må ta grep om egen bedrift, sier NLF

Kostnadsutviklingen for lastebiltransport bekymrer mange i transportnæringen i starten av dette året.

TUNG PRISUTVIKLING: Transportbedriftene må ta grep, sier Norges Lastebileierforbund (NLF), og setter nok et lys på kostnader og inntekter i bransjen.

NLF påpeker at det er viktig å forstå hvorfor prisene går opp, og dermed forstå hva transportbedriftene må gjøre for å sikre at dette ikke går ut over resultatene i bedriften?

Det er i en artikkel på lastebil.no at NLF skriver dette. Det å vente med å øke transportprisene til kostnadene er blitt for store hjelper ingen. Lastebileierne må kjenne sine egne kostnader og sørge for dialog med kundene sine som gjør at prisen er riktig. Dette arbeidet er det kun lastebileieren selv om kan og skal gjøre.

- Det å drive forretning uten å tjene penger går ikke, heller ikke for norske lastebileiere, sier Tore Velten i NLF.

På samme måte som ferger og bom hører hjemme på egen varelinje på fakturaen til kundene må transportbedriftene sikre seg muligheten til et drivstofftillegg. I alle avtaleforhold er det slik at økte kostnader medfører økte priser.

- Slik må det også være i transportnæringen, sier Velten.

I flg. Kostnadsindeks for lastebiltransport, som NLF utgir samarbeid med Statistisk Sentralbyrå (SSB), økte kostnadene uten ferjer og bom med hele 9,7 prosent fra desember 2020 til desember 2021. I samme periode økte den generelle KPI (konsumprisindeksen) med 3,5 prosent, hvorav energikostnader og avgiftsendringer stod for vel halvparten. Transportbransjen har med andre ord blitt ekstra hardt rammet.

Denne forskjellen mellom kostnadsindeksen for lastebiltransport og den generelle KPI’en er helt avgjørende for alle transportbedrifter å sette seg godt inn i når en skal gå i forhandlinger med kundene om priser for neste periode.

Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF, sier at alle transportbedrifter må sørge for at de økte kostnadene dekkes inn ved å legge på prisene.

En titt bak tallene

I 2021 økte drivstoffindeksen i «Kostnadsindeks for lastebiltransport» med over 26 prosent, mens for eksempel bom og fergeindeksen ble redusert med 1 prosent, skriver lastebil.no. Ved utgangen av januar er dieselprisen historisk høy og i følge nettstedet «Globalpetrolprices.com» kuriøst nok tredje høyest i verden, bare slått av Sverige og Hong Kong.

- Ikke mye å skryte av for oljelandet Norge altså, understreker Geir A. Mo.

Les hele saken på lastebil.no...

Kilde: Norges Lastebileierforbund, André Kjernsli

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.078