23948sdkhjf

Tine og Posten i frontlinjen mot lastebilkartellet

E24 skriver i dag at Tine og datterselskapet Diplom Is har stevnet fire lastebilprodusenter og til sammen 12 selskaper for å ha drevet ulovlig konkurransevridning i 16 år.

TUNGT KARTELL: I følge E24 krever det norske samvirkeselskapet erstatning med renter etter ulovlig kartellvirksomhet og prissamarbeid.

Også Tungt har gjennom årene fulgt kartellsaken som ble avdekket allerede i 2010 - se vår første notis om saken den gang - men som for alvor fikk kraft da EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager i 2016 utferdiget tidenes høyeste kartellbot.

Les gjerne denne kommentaren: Kartell og konsekvenser - bare MAN-lastebiler til Staten heretter?

Summene i denne saken er såpass drøye (28 milliarder liksom?) at det har flydd over hodet på de fleste i lastebilnorge. Men etter hvert har det blitt en god del oppmerksomhet rundt massesøksmål hvor også norske lastebileiere er med.

Og ikke minst da Posten Norge gikk til sak i Norge i 2018, hvor det fremkom en beregning på at de hadde betalt 166 millioner kroner for mye for lastebiler grunnet kartellet.

Ifølge E24 har både tingretten, lagmannsretten og Høyesterett kommet til at Postens søksmål kunne fremmes i Norge, men at Høyesterett la til at saksøkerne til en viss grad måtte kunne sannsynliggjøre at Volvo Norge har deltatt i det ulovlige prissamarbeidet.

Nå er det altså Tines tur til å saksøke, det bekrefter juridisk direktør Nina Melandsø i Tine Gruppen overfor E24. Den finurlige forskjellen er at de unngår å hevde at Volvo Norge deltok i kartellsamarbeidet, men fremholder at selskapet er medvirkende til at Tine har kjøpt overprisede biler.

De fire produsentene som er saksøkt  av Tine for "betydelige summer" er Volvo, Daimler, Scania og MAN.

Og nok en finurlighet er at MAN unnslapp kartellbot fra EU siden de medvirket til oppklaring - men er nå utsatt for erstatningskrav. Dessuten at Renault, DAF og Iveco "slipper unna" Tines vrede.

De norske rettssakene er langt fra de eneste lastebilprodusentene sliter med for tiden, men  følges med interesse i resten av Europa, ettersom første endelige rettslige gjennombrudd fort kan få store konsekvenser for andre pågående saker.

Om vi forstår E24 riktig, skal både Postens sak og Tines sak gå over nesten to måneder i Oslo tingrett fra hhv. september i år og februar neste år.

Opphav og kilder: E24, Tungt mfl

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.187