23948sdkhjf

"Morsan" fra Jönköping: - Jeg elsker å kjøre i Norge

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Jeg er nok litt syk i hodet”

  • Sjåfør: Louise "Morsan" Markussen
  • Bosted: Jönköping i Sverige
  • Kjører: Ut fra Jönköping og til hele Norden.
  • Bil: Scania S520 2021-modell trekkbil.
  • Transporterer: Kjører alt fra spesialtransport, containere, trailere og modulvogntog. Godset kan blant annet være maskiner, krandeler, moduler, gods på paller, trevirke, trucker og melkepulver.
  • Louise har kjørt lastebil i fem år, og kjører for svenske Kullgrens Åkeri.
  • Instagram: @mammanlouise

“Min far er vokst opp i Myre i Nordland, men kjørte lastebil gjennom Sverige når jeg var liten. Jeg har også en morfar og to onkler som kjørte lastebil, så det ble ganske naturlig at det var dette jeg skulle holde på med. Jeg testet ut noen andre jobber før jeg innså at det ikke fantes noe annet som var like interessant. Derfor tok jeg en voksenopplæring i Östersund i Sverige og seks måneder senere satt jeg alene i lastebilen.

Jeg glemmer aldri den første dagen min i lastebilen, for det er noe av det verste jeg har opplevd. Jeg hadde ingen anelse om hva jeg drev med, og jeg ble forsinket siden jeg hadde problemer med å rygge hengeren inn til lasteporten. Jeg visste ikke i hvilken rekkefølge lasten skulle på hengeren, eller hvilke papirer jeg skulle ha med. Det ble en 15 timer lang dag, og jeg hadde tårer i øynene nesten hele tiden.

Min første vinter bak rattet var i en norsk trekkbil for Bama. Jeg hadde aldri i hele mitt liv sett en kjetting, og jeg skulle kjøre Oslo-Bergen hele vinteren. Det tok meg en time å få kjettingen rundt et hjul på veg over Hardangervidda, før jeg skjønte at jeg ikke hadde verktøyet som trengs for å spenne fast kjettingen.

En annen episode jeg husker godt var da jeg skulle laste en 48-paller (svensk 24-meter bil og henger). Jeg hadde bare hatt lappen i seks måneder, og var ikke veldig dreven. Da jeg kom inn på terminalen ser jeg at det er 97 ujevne paller som jeg skal stable inn på hengeren. Det betyr at jeg måtte bruke lang tid på å få de til å stå stødig oppå hverandre. Jeg tror det tok hele tre timer å laste.

For meg er det viktig at jeg har en bil som jeg trives godt i. Siden jeg sover i bilen fem netter i uken, og faktisk tilbringer mer til i hytta på lastebilen enn hjemme. Det er også fint å få forståelse fra de andre trafikantene på veien, at man er tung og lang. Så man for eksempel slipper å måtte stoppe i et isete kryss til tross for at de andre har forkjørsrett, eller at biler gir plass når man skal svinge og lignende.

Jeg er nok litt syk i hodet, men jeg elsker å kjøre mellom Oslo og Bergen. Selv om det er vinter. Jeg er fortsatt ung og synes fortsatt mye er spennende, men så er det jo noe magisk over å kjøre kolonne mellom de høye brøytekantene og ikke kunne se hvor man skal. Om sommeren er utsikten fantastisk over fjellet. Jeg har vært mye i Norge siden min far har bodd der, men man blir aldri vant til den utrolige naturen.

Jeg lever for lastebilyrket, og går “all in”. Så dette er også min hobby. Jeg polerer, bygger innredning, monterer lamper, lakkerer, vasker og reiser på utstillinger.

Og om jeg ikke er i lastebilen sitter jeg i baksetet på en lav “cheva” eller noe og cruiser og drikker vin.”

Kilde: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen (1)
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.094