23948sdkhjf

Scanias 74-tonner til Boliden - og den er elektrisk, gitt

Det svære gruveselskapet Boliden har sammen med Renfors Åkeri bestilt en elektrisk 74-tonner som skal gå på offentlig vei Västerbotten, Nord-Sverge, nå i vår.

TUNGT OG FOSSILFRITT: Den elektriske Scaniaen med tillatt totalvekt 74 tonn skal kjøres av Renfors Åkeri AB, og den skal i hovedak trafikkere en en t/r-streknig på ca 30 kilometer mellom gruve og anlegg.

– Utvecklingen går otroligt snabbt! sier Fredrik Allard, som er sjef for E-mobility, Scania.  Han understreker at det er viktig at infrastrukturen henger med for at flere skal våge å ta steget.

El-lastbilens tekniske løsninger bygger på dagens teknikk, typiske for "modulbaserte" Scania, men med kraftigere komponenter. Bilen skal leveres andre kvartal i år.

Prosjektet skal være del av Regional Electrified Logistics (REEL), som ledes av CLOSER med støtte fra programmet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI) som har som formål å fremme overgangene til elektrisk godstransport på vei i Sverige.

Opphav: Scania/Cision/Boliden

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Lars fra Lillehammer: - Jeg storkoser meg bak rattet i bilen og spakene på krana
E-Trans med fem nye Scania: - Tungt terreng og tung last krever sterke trekkvogner
Jan Ove Halsøy: Bransjens våpendrager
Norsk Vann: Nå er tallet 360 milliarder
Nok en driftskontrakt utlyst, nå i Nordfjord
Kronerulling: Historien om de norske bankbussene
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.11