23948sdkhjf

BJ Kran og Transport: - Vi kjøper ikke hyllevare, sier Johannes Løvereide

Det blir stadig flere mørkeblå kranbiler å se på Haugalandet. Denne våren kommer to nye, en Scania og en Volvo.

BEDRIFTSPORTRETT: Haugesund-bedriften BJ Kran og Transport AS har siden etableringen i 2011 blitt en betydelig kranbil-aktør på Vestlandet. Fleksibilitet og biler litt utenom det vanlige er oppskriften til å vinne kundene.

- Ingen av våre kranbiler hyllevare, og alle har noe ekstra. Det blir dyrere å kjøpe inn, men vi blir mer fleksible i de oppdragene vi skal utføre. Det gjør også at vi kan vinne jobber i konkurranse med andre aktører, sier driftsleder Johannes Løvereide (bildet).

BJ Kran og Transport har vokst sakte men sikkert fra da Kai Peder Birkeland og Johnny Johansen i 2011 startet bedriften. Våren 2022 vil bedriften ha totalt 11 biler, hvor syv er kranbiler, og like mange fast ansatte. Johnny Johansen er både daglig leder og sjåfør på en av kranbilene.

Driftsleder Johannes Løvereide kom inn i bedriften for to år siden.

- Vi satser på lærlinger også, og per i dag har vi en lærling som skal ta fagprøve i år, og vi venter ny lærling første del av neste år, sier Løvereide.

En meget lovende spekk

Inkludert i de 11 bilene er vårens to helt nye kranbiler. En Scania R540 med Effer 68 tonnmeter kran er allerede på plass, og en Volvo FH540 med Effer 1000 kran, altså en 100 tonnmeter kommer i april. Begge bilene har fått påbygg montert hos Arka på Os sør for Bergen.

Foto: BJ Kran og Transport

- Vi benytter Arka fordi vi har fått et meget godt forhold til dem, og vi kan være trygge på å få hjelp hvis vi har behov for det. For oss er nedetid et mareritt, og da er det viktig å ha en samarbeidspartner vi kan stole på, sier Løvereide.

Den nye 100 tonnmeteren som kommer i april er han spesielt spent på, og han sier at spesifikasjonene ser meget lovende ut. Kranen skal være et produkt av det beste fra Effer og Hiab etter at de to kranprodusentene slo seg sammen.

- Vi har nå Effer-kraner på nesten alle bilene våre, og er godt fornøyd med det. Vi mener det er en fordel å ha samme system på bilene, slik at hvis vi må rullere på sjåførene våre er kjent med hvordan utstyret fungerer, sier Løvereide.

Maskinparken til BJ Kran og Transport

Kranbiler

  • Scania R540 - Effer 68tm kran 2022-modell
  • Volvo FH540 - Effer 68tm kran 2020-modell
  • Volvo FH650 - Effer 40tm kran 2019-modell
  • Volvo FH650 - Effer 185tm kran 2018-modell
  • Volvo FH650 - HMF 60tm kran 2017-modell
  • Kommer våren 2022: Volvo FH540 - Effer 100tm kran 2022-modell
Krok/kran
  • Volvo FH540 - Hiab 40tm Kran og krok 2019-modell
  • Volvo FH540 - Multilift krok 2017-modell bil (Effer 22tm kranflak 2021-modell)
  • Volvo FH540 - Joab krok 2013-modell
Andre
  • Scania R650 - 2021-modell, med brønntralle og maskintralle 

Tilhengere

  • 2 stk 3-aksla kjerrer
  • 1 stk 3-aksla krok kjerre
  • 1 stk krok slep
  • 1 stk kran semi tralle, tre akslinger med sving på alle og uttrekk. Denne er konstruert for å ikke legge trykk på svingskiva når den er tom, på grunn av høy vekt på den største kranbilen.

- Dere har nylig fått levert den nye Scania R540 med Effer 68 tonnmeter kran. Hva kan du si om den nye bilen?

- Denne bilen erstatter en Volvo kranbil vi solgte i fjor sommer. Viktige spesifikasjoner på denne var blant annet helluft og retarder på 4-aksla chassi. Kranen har en 6+6 bom kombinasjon, vinsj og en heavy duty jibb med hydraulikk helt ut, sier Løvereide.

Han forklarer at helluft på kranbilene betyr mye for både stabilitet og fremkomlighet, og retarder er viktig da de ferdes i mye kupert landskap. I tillegg har noen av bilene avtagbar svingskive og bakpart.

- Vi legger til litt ekstra i påbyggene på bilene våre, som for eksempel stroppeskap. Vi forsøker å bruke alle tilgjengelige åpne rom til skap og oppbevaring, sier Løvereide.

Han legger til at flere av kranene er klargjort for elektrisk drift og de har aggregat. Utfordringen er å få nok strøm på anleggsplassene for drift.

Avtagbar bakpart og svingskive gir mer fleksibilitet på kranbilene. Foto: BJ Kran og Transport

- Tilbake til jibben. Hvorfor velger dere en heavy duty jibb med hydraulikk helt ut?

- Vi har nå to like 68 tonnmeter Effer-kraner hvor den ene har en light-jibb med fire hydraulisk utskyt, og den andre har heavy duty jibb med seks hydrauliske utskyt. En light jibb er en smidigere jibb som her har kortere rekkevidde. Heavy duty jibben strekker seg lengre, løfter tyngre, men er også tyngre i egenvekt, sier Løvereide.

Med hydraulikk helt ut i jibben kan de bruke ekstrautstyr som de kan montere på kranen. Det kan være grabb, stjerneklo, personkorger eller trefeller/motorsag med klo. Alt dette krever hydraulikk helt ut på jibben.

Fra byggevarer til båter

Med kranbiler i størrelsesorden 22 tonnmeter til 185 tonnmeter, og med et bredt spekter av tilleggsutstyr, kan BJ Kran og Transport ta det meste av oppdrag.

Foto: BJ Kran og Transport

- Vi tar oppdrag for både bedrifter og privatpersoner. Det kan være heising av byggevarer i alle sorter og fasonger, offshore utstyr, båter, jacuzzi, og lekehytter. Det er stort sett fantasien som setter begrensningene. Vi løfter opp mot 30 tonn med største kranbilen, og i samløft klarer vi enda litt, sier Løvereide.

- I hvilket område opererer dere?

- Vi fokuserer på lokale kunder i området Haugesund, Karmøy, Sveio og Tysvær, men vi er også i resten av landet når det er behov for det hos våre kunder. For ikke lenge siden var vi i Narvik og en liten svipptur i Helsinki, sier Løvereide.

Vil ikke gi kundene prishopp

BJ Kran og Transport ønsker ikke å kommentere for mye på økonomien i bedriften, men sier at de håper bunnlinjen i 2022 blir ganske lik 2021 og 2020. På proff.no kan vi se at resultat før skatt i 2020 var på drøye 3,3 millioner kroner.

- Vi er ikke så glade i å stikke oss for mye ut, og snakker derfor ikke så høyt om økonomien. Vi jobber for å skape en bærekraftig bedrift som kan eksistere lenge, og vi skal sørge for at de ansatte har det godt hos oss. Det er det vi ønsker å fokusere på, sier Løvereide.

- Har dere gjort noen tiltak nå som følge av prisøkningen på drivstoff og materiell?

- Vi har ikke gjort noen store tiltak ut mot kundene våre. Vi forsøker å unngå prishopp så langt det er mulig. Varer denne situasjonen over lengre tid så må vi derimot gjøre noe. Vi vurderer hele tiden om vi må legge på våre priser, men per nå forsøker vi å la være, sier Løvereide.

Internt i bedriften gjøres alle oppmerksom på tilttak de kan gjøre selv for å begrense utgiftene.

- Vi kjører kranbiler, og de blir gjerne stående på tomgang så lenge vi bruker kranen, og det er lite vi får gjort med det. Men sjåførene våre er bevisste på å ha minst mulig tomgangkjøring for å spare miljø og drivstoff. Vi har veldig fleksible og løsningsorienterte ansatte, med mye kunnskap. Så vi er trygge på at vi skal klare å komme oss godt gjennom denne perioder med prisøkning, sier Løvereide.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125