23948sdkhjf

Retro: Volvo presenterte «fremtidens» lastebil

SEPTEMBER 1995: Volvo Environmental Consept Truck (ECT) var tenkt som en plattform for utviklingen av de miljøtilpassede lastebilene som skulle rulle i våre bymiljøer et stykke inn i neste århundre.

ECT var utstyrt med en el-motor som fikk energien fra en gassturbin som i prinsippet kunne gå på et hvilket som helst drivstoff i gass- eller flytende form, men Volvo hadde valgt å benytte etanol som drivmiddel. El-motoren kunne også få strøm direkte fra batteriene som ga lastebilen en rekkevidde på 25 kilometer.

Også funksjonalitet og sikkerhet hadde vært høyt prioritert i utviklingen av ECT. Førerhuset var meget lavt, med innstigning bare 60 cm over bakken. Førerplassens utforming og instrumentering muliggjør et effektivt arbeide. Via datasystemer og bildeskjermer har føreren full kontroll over lastebilens forskjellige funksjoner. Også trafikkinformasjon og kontakter med transportledelsen foregår ved hjelp av datakommunikasjon, opplyste Volvo.

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 9-1995:

Ville samle Norge til ett Auto ID-rike

Helt siden han som nyutdannet maskiningeniør fikk jobb hos Lai Berg hadde Kjell Erik Mathiesen arbeidet med tekniske agenturer.

Det var imidlertid først da han på 80-tallet ble headhuntet til stillingen som daglig leder for Imaje at han kom inn i etiketteringsbransjen. Siden den gang hadde han også vært med på å bygge opp svenske Markpoint til en betydelig aktør på det norske markedet for blekkstråleskrivere.

Nå var Mathiesen på banen med eget firma: A.C.T. Bedriftspartner, og hadde planene klare for hvordan Norge skulle samles til ett Auto ID-rike.

Mathiesen var også nyvalgt formann i bransjeforeningen AIM (Automatic Identification Manufacturers) Norway som hadde som formål å arbeide for økt anvendelse av Auto ID – som han forøvrig syntes var et godt eksempel på et faguttrykk som kunne være vanskelig å forstå. Automatisk innsamling av data og overføring av informasjon var langt mer forståelig.

F2000 - besteMAN på veien

Etter at markedsføringen av den «Truck of the Year»-kårede MAN F2000 hadde startet opp på utstillingen Transport 95, arrangerte den norske MAN-importøren en landsomfattende karavane.

Den skulle jobbe seg nedover fra Kirkenes og i forkant fikk fagpressen tilbudet om å kjøre seks biler nordover fra Oslo.

Førermiljøet i F2000 var svært godt og komfortabelt. Cruisekontroll og retarderfunksjonen var bemerkelsesverdig enkle å betjene og på de lange rette strekkene langs E4 i Nord-Sverige var det bare å la disse systemene ta hovedjobben og konsentrere seg om styringen. Da gikk tankene automatisk til Lisa Ekdahl og hennes store hit hvor hun synger om «bara sitta här med benen i kors».

Sterkere satsing på terminalmarkedet

I løpet av de 15 årene Almeq Norway hadde solgt terminaltraktorer fra tyske Mafi, hadde de fått en solid posisjon innenfor norsk tungindustri.

Med lanseringen av nye 30- og 36-tonnere kastet service- og produktsjef Gordon Lindseth (t.v.) og daglig leder Per Krogh-Vennemo seg for fullt inn i det tradisjonelle terminalhåndteringsmarkedet.

Lindseth opplyste at de nye traktorene hadde ne rekke forbedringer som gjorde dem godt egnet til intensiv drift på terminaler.

Mange trucker til Nor-Cargo

«Volvoavtalen» som Sties Termo-Transport hadde inngått et år tidligere, syntes å ha dannet et mønster for Nor-Cargokonsernets materiellanskaffelser.

Avtalen som Nor-Cargo Oslo hadde inngått med AL Maskin om leie av et stort antall trucker var meget omfattende og inkluderte foruten service og vedlikehold også truckføreropplæring og utveksling av kostnadsdata.

Foruten de 23 truckene til Oslo skulle AL Maskin også levere trucker til flere andre selskapet i Nor-Cargo og totalt var det snakk om et 40-talls Komatsu, BV og Boss. På bildet ser vi terminalsjef Trygve Dammen (t.v.) i Nor-Cargo Oslo og salgssjef Ulf By i AL Maskin.

Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 9-1995

KLIKK for alle artikler i Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078