23948sdkhjf

Girteka-rettsak utsatt: Nå har 11 kabotasjeforhold har økt til 19

Rettsaken mot den litauiske transportgiganten skulle gått i Førde tinghus denne uken, men er omberammet til 15.-17. juni. Og advokat Odd Robert Aksnes skal IKKE forsvare Girteka i saken.

STRID OM KABOTASJE: Girteka Logistics må svare for en rekke lovbrudd av datterselskapet Girmeta. Selskapet har fått 380.000 kroner i bot for 19 ulovlige transportoppdrag i Norge, men har valgt å ikke betale bøtene.

Tungt.no sjekket de offentlige dokumentene knyttet til saken, og der opplyser Sogn og Fjordane tingrett at ny dato for rettsaken er 15.-17. juni.

I tillegg står det i dokumentene at Odd Robert Aksnes skal forsvare Girteka i rettssaken. Aksnes har i en årrekke vært knyttet opp mot Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Tungt.no kan nå avkrefte at Aksnes skal stille som forsvarer. Til tungt.no sier Aksnes følgende: - Det er ikke jeg som skal være forsvarer i saken som er berammet i juni.

Utvidet med åtte nye oppdrag

I følge tiltalen på 19 ulovlige transportoppdrag i Norge er minst en av turene et fjerde oppdrag, etter at den lovlige internasjonale lasten er levert. Andre punkter går på manglende gyldig dokumentasjon for internasjonal og nasjonal last. Girteka har ikke godkjent foreleggene de har fått etter inspeksjonene.

- Oppdragene var internasjonale leveranser, og ikke leveranser innlands, skriver Simonas Bartkus, direktør for markedsføring og kommunikasjon i Girteka, i en e-post til NRK.

Saken var opprinnelig på 11 ulovlige transportoppdrag registrert fra september 2019 til november 2020, men er utvidet med åtte nye oppdrag. Etter det tungt.no kjenner til har Girteka ønsket seg mer tid til å forberede rettssaken, og at det er en av grunnene til at saken er utsatt til juni.

Lovlig eller ulovelig kabotasje?

Det var ventet at vi i Sogn og Fjordane tingrett skulle se en avgjørelse i striden om lovlig og ulovlig kabotasje denne uken, men den avgjørelsen lar altså vente på seg. 

Girteka sier til nrk.no at at de nå ønsker å få klarhet i alle lover og regler, slik at de kan fortsette med å operere i Norge uten å bryte loven.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.157