23948sdkhjf

Dekktrøbbel: Norsk vogntog på vinterføre med 9 utslitte dekk

En uke med kveldskontroller langs E6 på Romerike.

ÅRETS GLATTESTE? Det er bare april, men vi tror likevel vogntoget med ni underkjente dekk blir blant årets dekkverstinger.

På en uke med kveldskontroller langs E6 Romerike var 566 tunge kjøretøy over kontrollplassen, 88 av disse ble stoppet for utvidet kontroll. Det resulterte i blant annet 31 kjøreforbud, 25 dekk- og kjettinggebyr og 10 overlastgebyr. Dette skriver Statens vegvesen i sin rapport.

Et norsk vogntog som fraktet H-bjelker ble stoppet. Kontrollen avdekket ni av 12 dekk på hengeren under minimum mønsterdybde. Fem av disse dekkene gikk på stålcorden. Resultatet ble bruksforbud og 18.000 kroner i gebyr til sjåføren.

- Vintersesongen er på hell, og det er ikke uvanlig at vi ser tyngre kjøretøy med svært slitte dekk i en periode nå. På hengeren til dette vogntoget stakk corden ut på fem dekk, og et av dekkene var punktert. Dekk hvor corden kommer til syne kan eksplodere, og det er naturligvis ikke bra, sier Bjørn Uno Rogneby.

Han legger til at dette var et grovt tilfelle, og de har sett flere ganger at så slitte dekk har eksplodert.

- Hvis det er dårlig mønsterdybde så skal dekket byttes. Vi kan sende kjøretøyet til nærmeste verksted for å bytte dekk, men kun hvis føret på veiene tillater det. Er derimot corden synlig på dekket så må dekket byttes på kontrollplassen, sier Rogneby.

Et norsk vogntog som fraktet fisk fra Nord-Norge til Gardermoen hadde en henger med meget dårlige bremser. Her ble det avdekket at to av seks hjul på hengeren var helt uten brems, og de resterende fire hjulene hadde meget svak brems. Det ble anmeldelse av fører og bruksforbud på vogntoget.

Et tyrkisk vogntog stanset ikke for kontroll, men ble innhentet og tatt med tilbake til kontrollplass. Her ble det avdekket flere grove brudd på kjøre og hviletid. Anmeldelse av fører som også ble hentet av politiet. Transportfirmaet manglet også transporttilatelse for kjøring i Norge, og denne må på plass før videre kjøring.

Denne norske varebilen ble avskiltet på grunn av store rustskader i bærende konstruksjon.

Et norsk vogntog hvor bremsene gikk stål mot stål.

Under uken ble også en norsk lastebil med 6.900 kilo overlast stoppet. Det ble 30.100 kroner i gebyr til bileier. Dette var et spesialkjøretøy uten dispensasjon.

Norsk vogntog med fører fra Latvia uten gyldig førerrett, anmeldelse av fører. 

Opphav og kilder: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11