23948sdkhjf

Kraftsalve: - Smertegrensen er nådd! mener Ørjan Orra

Den frittalende bileieren, Ørjan Orra, er dypt bekymret på bransjens vegne. Han parkerer stadig flere av lastebilene sine på grunn av drivstoffprisene. 

DEBATT OG INNLEGG: Det er en helt vanlig ukedag da vi besøker anlegget utenfor Bergen. En håndfull av de 18 lastebilene står allerede parkert. Sjåførene er ikke å se.

– Den nye hverdagen, ifølge Orra.

Han ser seg nødt til å ta grep. Hvis ikke går økonomien over styr.

– Akkurat nå er det så lite interessant å drive med transport at jeg er spent på hvordan dette skal ende, sier han fra kontorstolen i andre etasje.

Det er blytungt å finne motivasjon til å holde det gående.

– Tilgangen til gods er synkende. Alt stopper opp. I tillegg tviholder bileiere landet over på sitt eget gods, slik at muligheten for de gode lassene forsvinner. Jeg sender ikke en av mine biler av gårde før jeg vet jeg har lass begge veier. Da gir jeg heller bort et halvt lass. Bilen min blir da stående her på tomten, men jeg taper i hvert fall ikke penger på oppdraget, sier Orra.

Politikerne våre skremmer vettet av folk når ikke de klarer å se hvor dette går

Dette blir en tankevekker for sjåførene hans også. Livet i transportbransjen er ikke som det var for et halvt år siden.

– Tiden der sjåfører kan forlange tandem og 730 for å begynne å kjøre for en bileier tror jeg er forbi, advarer bileieren.

For noen uker siden var han på riksdekkende TV og frontet bransjens utfordringer, uten at det skjedde nevneverdige endringer i situasjonen. Orra er oppgitt. Både over regjeringen og bransjeorganisasjonene.

– Er du skuffet over NLF?

– Jeg er i hvert fall ikke imponert. Aller helst burde flere bransjeorganisasjoner stått sammen nå, både NLF, MEF og NHO må på banen. Jeg tror sistnevnte har større innflytelse når det kommer til å påvirke politikere. De sier vi må sette opp prisene, men det er ikke så enkelt. Kundene våre skal også overleve. Og setter vi opp prisen mister vi kanskje kjøringen og da er det gjerne andre i NLF-organisasjonen som stikker av med oppdraget, sier han for å sette det hele på spissen.

Likevel er det noen som har det verre enn Orra. Bedriften hans har solid økonomi, litt å tære på. Men det går en smertegrense her som alle andre steder.

– Den har bransjen allerede nådd, slår han fast.

Orra frykter et konkursras utover 2022.

– Det skal være gøy å drive en transportbedrift. Du må kunne motivere sjåførene dine. Nå blir de parkert i stedet fordi lassene ikke er der lenger. Hele samfunnet setter prosjekter på vent på grunn av de økende prisene. Det stanser opp over alt. Folk utsetter å bygge garasje eller skifte takstein på huset. Alt gir ringvirkninger. Jeg klarer derfor ikke å se hvor politikerne mener norsk økonomi er glohet. Det skulle vært høysesong her nå. Det skulle ikke vært en bil ute på plassen her en formiddag som i dag. Politikerne våre skremmer vettet av folk når ikke de klarer å se hvor dette går, konkluderer Orra og minner om alle bøndene som i disse dager velger å avvikle.

Slik han ser det er det kun en umiddelbar løsning på situasjonen: Avgiftstrykket må ned. 

KLIKK for alle artikler i Debatt innlegg kronikker.

Kommenter artikkelen (4)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078