23948sdkhjf

Veivedlikehold: Nå kan Broddson transporteres i 80

Broddson-feiemaskinene fra Sverige har nylig kommet i nye versjoner og den norske importøren har fortsatt tro på høy markedsandel.

Selv om det ikke finnes noen offisiell statistikk for feiemaskiner eller utstyr, har Audun Nordvang, daglig leder i Nordvang Maskin, god tro på høy markedsandel, særlig på lastebilslepene.

Da sikter han til Broddson-maskinene fra Sverige som nylig har kommet i nye versjoner. - Og det er jo ikke så ofte det kommer nye versjoner av sånt utstyr, kommenterer han.

Da vi skriver dette står det tre feiemaskiner på fabrikken som skal leveres Norge relativt kjapt. På et år er det vanlig å levere seks-syv slike får vi vite.

Nå kan du taue i 80

Broddson Scandia slepende feiemaskin for lastebil er nå på plass i ny versjon. Den kan leveres med egen motor, eller som Scandia Eco uten egen motor og begge utførelsene kan nå leveres med transporthastighet langs vei på 80 km/t. På denne versjonen er det en annen aksel, annet hjuloppheng og EBS bremser. Det tekniske og mekaniske i det øvrige er uforandret.

Nytt design på Nordic

Broddson Nordic 3, slepende feiemaskin for traktor har fått nytt og mer moderne design. I tillegg har den fått nytt lettmanøvrert Plus1 styre system.

Og miljøaspektet da? 

- Da de fleste av disse ikke har egen motor, men drives av hydraulikken og kraftuttaket, blir det opptil hva lastebilen eller traktoren har for rensing, men Broddson kan jo leveres med bioolje da.

Alle maskinene er sertifiserte PM2,5 og PM10, 4-stjerners. Når det er sagt så er også Audun av det oppfatningen av at skal vi få ned svevestøvet, må vi ha bedre renhold av veiene. At vi kjører mer og mer elbil tror han kun har en begrenset effekt.

- Ligger du på motorveien og en Tesla kommer flyvende forbi i kollektivfeltet, ser du jo støvføyka fra de brede bakdekka, kommenterer Audun.

Nordvang Maskin tok over Broddson i 2014, men Audun har lang erfaring fra anleggsbransjen og startet med Ljungby-hjullastere i 1991 og holdt på med det til 2021. I 2008 begynte han også med Paus-hjullastere.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.078