23948sdkhjf

Første prøvetur: Ford E-Transit

Inntrykket er godt etter noen turer med nylanserte Ford E-Transit - det virker også som at kundene er forventningsfulle siden flere hundre norske kunder får den fra i sommer.

Ford kommer sent, men godt med stor elektrisk varebil virker det som etter å ha kjørt Ford E-Transit og pratet med Ford-folket under lanseringen i Barcelona. E-Transit rulles ut til norske kunder i sommer og klarer en rekkevidde på opp til 31 mil wltp.

Du kan velge mellom 25 forskjellige varianter; Varebil, dobbelkabinvarebil og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter med brutto kjøretøyvekt fra 3,5 - 4,25 tonn. Sistnevnte klarer en nyttelast på 1,7 tonn.

Etter å ha kjørt den noen mil er inntrykket godt. Selvsagt stillegående, komfortabel og superkjapp akselerasjon til å være en Transit 2T.

Mellom 24 og 31 mils rekkevidde

Men kanskje det viktigste med den utslippsfrie Transiten er at Ford ikke har hengt seg opp i begrepet «last mile logistics» slik som deres tyske konkurrenter har gjort. Ford mener at man må løfte blikket videre enn de store flåtekundene i de største europeiske byene og møte behovet til flere. Det betyr et skikkelig batteri og bedre rekkevidde. Alle modellene bruker et lithium-ion batteri på 68 kwh (netto) med rekkevidde fra 24,7 til 31,3 mil WLTP kombinert.

DC-lading opptil 115 kW og hjemmelading på opptil 11 kW. På hurtiglading skal det gå fra 15 til 80 prosent på ca. 34 minutter, under optimale forhold sier Ford.

Man velger mellom 184 eller 269 hk, men alle har bakhjulstrekk med 430 newtonmeters dreiemoment.

Prisene starter på 534.900 og går opp til 634.700 kroner for den dyreste.

Lanserer Ford Pro

Og kanskje (også) like viktig er at Ford samtidig lanserer Ford Pro, som er deres «one stop shop» for å bedre håndtere flåtestyring og overgangen til elektrisk varebil. Målet er at kunden skal kunne løse alt fra finansiering til telematikk her. Det er en ny global forretningsenhet som skal levere innovative digitale løsninger for økt produktivitet, forkortet til Pro. Bilene vi kjørte i Barcelona var oppkoblet i systemet og man kunne i ettertid se hvordan vi hadde kjørt. En svært smart løsning, om den virker i Norge, er at hjemmelading blir registrert i systemet slik at arbeidsgiver kan kompensere sjåføren for dette.

Pro-økosystemet inneholder også en servicedel Ford Pro Service som med sitt FORDLiive-system skal gi data i sanntid. Det skal gi færre havarier, færre tidkrevende turer til forhandler og raskere reparasjoner på verkstedet. Med systemet kommer også mulighet for fjerndiagnostikk, raskere bestilling av deler og tid på verksted.

Ford E-Transit – noen fakta:

Batteristørrelse: 75 kwh (brutto) 68 kwh benyttet
Batteriteknologi: lithium-ion
Rekkevidde: Fra 24,7 til 31,3 mil
DC-lading: 115 kW AC-lading: 11 kW
Hurtiglading fra 15 til 80 prosent på 34 minutter
Frapris: 534.900 kroner (L2 350 Base 184 hk m.rekkevidde 24,8 eller 26,1 mil) Priseksempel: 599.500 kroner (L3 390 Trend 269 hk m.rekkevidde 31,3 eller 29,9 mil) Tre forskjellige lengder med lavt eller høyt tak.
To utstyrsnivåer; Base eller Trend
Den finnes i 25 versjoner: Varebil, dobbeltkabinvarebil og chassis.

Har med strøm til håndverkern

Nytt på E-Transit er Pro Power Ombord, som betyr opplegg og uttak for opptil 2300 watt for bruk til utstyr og verktøy for håndverkere. Bilene får også det nye systemet Sync4 med OTA-oppdateringer.

Den kommer også med nye assistenter som intelligent adaptiv cruisecontrol, BLIS med varsel for kryssende trafikk ved rygging, 360-kamera, varsle/brems ved sving for motgående trafikk og automatisk parkeringsassistent. Trafikkskiltgjenkjenning, blindsoneassistent med varsel og hjelp ved filskifte og veikryssassistent. Du kan også bestille elektrisk skyvedør.

 Lett lastebil

En interessant versjon vi fikk kjøre var E-Transit L3H2 425 198 kW med totalvekt på 4250 kilo. Altså lett lastebil, greit nok at noen varebilfordeler forsvinner da, men du kan få med 1,68 tonn nyttelast i et varerom som måler 11 kubikkmeter.

Ford i Europa har 7000 ordre på modellen så langt og det prates om at mange hundre av disse vil finne veien til Norge allerede i 2022.

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.094