23948sdkhjf

Nybiler: Fete Scaniaer til Stangeland, Mr Pukk og Fineide

Vi gravde litt på internett, og fant frem til tre stilige bilkjøp. Se hva sjåfører og bileiere sier om kjøpene.

TUNGE NYBILER: En Scania R770, en Scania R660 og to Scania G500. Pent og stort skal det være når tre velkjente aktører kjøper nybil.

Stangeland Maskin: Scania R770

Rogalandsbedriften Stangeland Maskin fikk nylig overlevert en ny Scania R770. Innredningen er designet av sjåfør Kjetil Oftedal, og arbeidet utført av Karl Johan Buur i Danmark.

Bilen går hovedsakelig på maskintransport av knuseverk og anleggsmaskiner, og kjører med tippsemi når det ikke er oppdrag på maskintrallene.

Sjåfør Oftedal er en meget fornøyd herremann bak rattet på denne skuta, som vanligvis går i Rogaland, men også andre deler av landet hvis det er behov.

- Bilen er veldig retningsstabil og god å kjøre langs veien. Den har en fin kurve på dreiemoment og jeg liker giringa godt. Jeg er er også meget godt fornøyd med påbygget til Nomek. Det er veldig bra utnyttelse av plassen på bilen og den har mange bra løsninger, samtidig som finishen er meget bra, sier Oftedal. 

Videoen over er hentet fra facebooksiden til Stangeland Maskin, og du ser blant annet sjåfør Kjetil Oftedal i aksjon.

Mr Pukk: Scania G500 6x6

Oslo-bedriften Mr Pukk har gått til innkjøp av Scania G500 6x6 med Istrail dumperpåbygg.

- Vi er veldig fornøyd med disse, sier Lasse "Mr Pukk" Jørgensen.

Bilene er registrert til 42 tonn teknisk totalvekt, og skal gå i anleggstrafikk på lukket anlegg. Derav svarte skilt.

Fra Scania får vi opplyst at bilene har Allison helautomat girkasse, fordelerkasse med lav- og høyserie, og navredusert aksler foran og bak. Luka bak er manuell slik at den åpner av seg selv ved tømming. Den er godt utrustet inne i hytta og komfortable å kjøre.

- Vi er begeistret for Scania-dumperne fordi de er veldig mobile, og mye raskere enn en A30 dumper. Så den laster like mye som en A30, er billigere enn en A30 og er like rask som en lastebil. Og mye raskere på tipp. Vi har totalt seks stykker av disse nå, sier Jørgensen.

Denne lastebilen er ikke så bred, og får med seg 30 tonn last.

- Det er mange som blir overrasket over hvor effektive disse bilene er. Hvis du setter den ved siden av en A30 dumper så er det som å kjøre racerbil og treg gammel lastebil. Den har momentforsterker og converter, så det er rett opp i fart. Minuset kan være at den spiser litt mer dekk, sier Jørgensen.

Fineide Transport: Scania R660 B6X4NB

I Nordland, nærmere bestemt i Finneidfjord, holder Fineide Transport til. De har nylig fått en Scania R660 B6X4NB. Tidligere i år fikk de to nye R590-trekkere, og de venter en ny thermo-bil nå i sommer og et thermo-bil og henger sett i løpet av høsten.

- Den nye R660 brukes på kjøring over hele landet med RanaHytta. Men også en del trelast og bulk kjøring. Det er Kjell Kvåle som er sjåfør på denne bilen, sier trafikkansvarlig Øyvind Fineide til tungt.no.

De måtte vente litt over et år fra bestilling til de fikk bilen.

- Vi valgte å kjøpte 660 til denne fordi den har utskyvbart drag til 19 meter fra første til siste aksel, for 60 tonn totalvekt. Da blir det en nyttelast 38.500 kilo, sier Fineide.

 Av spesielt utstyr har den sidetipp og bakmontert kran.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095