23948sdkhjf

Linde lanserer elektriske trucker opp til 18 tonn

Linde Material Handling har utvidet tilbudet av elektriske motvektstrucker med en ny serie med løftekapasitet fra 10 til 18 tonn og løftehøyder opp i 9,5 meter.

Den nye serien er bygget over samme lest som Lindes diesel converter-trucker med samme løftekapasitet og har blant annet samme førerhus og mastutvalg som disse.

Med lanseringen av E100 - E180 kan Linde tilby både elektriske og dieseldrevne motvektstrucker i hele rangen fra 1,4 til 18 tonn og dermed står kundene fritt i å velge hva de synes passer best til sin drift. Enkelte vil hevde at det var på høy tid: Kalmar lanserte eltrucker opp til 18 tonn helt tilbake i 2017, mens Konecranes gjorde det samme i 2020.

Den nye serien til Linde består av i alt tolv modeller, med løftekapasitet på henholdsvis 10, 12, 14, 15, 16 eller 18 tonn på 600 mm lastsenter. 18-tonneren tilbys også med 900 mm lastsenter, mens de resterende også tilbys med 1.200 mm lastsenter.

Ifølge Linde kombinerer den nye serien styrken til dieseltruckene med den miljøvennlige, stillegående og dynamiske kjørestilen til elektriske trucker:

– Nullutslipp, stillegående drift, høy servicevennlighet, fleksibilitet i bruk og presise og smidige kjøreegenskaper er fordeler som taler tydelig for å benytte elektrisk drift også i den tyngste klassen, uttaler Christopher Reis, produktsjef Heavy Trucks i Linde Material Handling.

Fire drivmotorer: 0 til 20 på 10 sekunder

Han viser til selskapets mer enn femti år lange erfaring med eltrucker og deres dermed godt utprøvde teknologi som sikrer høy driftssikkerhet. Store deler av den nye serien er blant annet basert på Lindes 8-tonns serie, produsentens til nå sterkeste eltruck, med blant annet dobbel drivkraft, dobbel løftehydraulikk, to batterier og skalerte pumper.

E100 - E180 kan naturligvis utstyres med både ulike doble bly-/syre- og litium-ion-batterier, og produsenten opplyser at brukeren når som helst kan bytte batteriteknologi uten å måtte bytte maskinvare. Velger man konvensjonelle batterier kan disse byttes fra begge sider ved hjelp av en truck.

Den nye tunge elektriske serien er utstyrt med fire drivmotorer, hver på 11 kW. To og to er koblet sammen som driver hvert sitt drivhjul. Dette gjør at den kraftigste modellen, 18-tonneren med 900 mm lastsenter, kan nå en kjørehastighet på 20 km/t i løpet av bare ti sekunder selv når den er fullastet.

Med lanseringen av E100 - E180 kan Linde tilby både elektriske og dieseldrevne motvektstrucker i hele rangen fra 1,4 til 18 tonn og dermed står kundene fritt i å velge hva de synes passer best til sin drift. Foto: Matthew Horwood / Linde

Også pumpemotorene til hydraulikken er det fire av og som hver er på 25 kW. De tre mastmodellene som tilbys har en løftehøyde opp til 9,5 meter og er de samme som man finner på diesel converter-truckene med samme løftekapasitet (HT100 – HT180DS). De kan blant annet påmonteres åk slik at truckene også kan benyttes til håndtering av tomcontainere opp i fire høyder.

Kabin med god sikt

Produktsjef Bjørn Gustavsen hos den norske Lindeimportøren Hesselberg Truck, opplyser at også førerkabinen er den samme som diesel converter-serien. Fire stigtrinn er nødvendig for å komme opp, men adkomsten hevdes å være sikker gjennom både fem gripehåndtak og store trinn som også kan utstyres med LED-belysning. Kabinen er gummiavfjæret og ved å være frakoblet chassiset på denne måten reduseres både vibrasjoner og støy. Når trucken skal kjøres bakover kan både førersetet og det integrerte armlenet svinges 17 grader slik at belastningen på nakke og rygg reduseres.

Store glassflater rund baut, inkludert panserglass i panoramataket gir føreren god sikt i alle retninger. Ifølge Linde har utformingen av motvekten bidratt til at E100 - E180 har minst dødvinkel bakover sammenlignet med andre elektriske trucker i samme størrelse.

Opphav og kilder: Linde Material Handling

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141