23948sdkhjf

Terberg og EasyMile: Ett skritt nærmere autonom terminaltraktor

Nederlandske Terberg har i samarbeid med franske EasyMile utviklet en selvkjørende terminaltraktor. Etter en vellykket utprøving i et svært hektisk miljø på en havneterminal i nederlandske Vlissingen skal den nå også bli testet ut på offentlig vei.

Ifølge Terbergs Skandinaviaimportør N.C. Nielsen er det ikke usannsynlig at den den autonome terminaltraktoren vil kunne bli presentert for kunder i løpet av inneværende år.

Hovedfordelen med selvkjørende terminaltraktorer er ifølge Terberg økt effektivitet på terminalene, i tillegg til at de bidrar til å redusere fare for skader på personell som arbeider i et farlig miljø. En tredje fordel er naturligvis også at de er med på å løse utfordringene tilknyttet den generelle mangelen sjåfører.

Den autonome terminaltraktoren til Terberg er utviklet i nært samarbeid med det franske selskapet EasyMile som ifølge Terberg er en av verdens ledende leverandører av førerløs teknologi. Siden etableringen i 2014 har selskapet levert teknologi som benyttes av autonome kjøretøyer i 30 land. Her i landet er den blant annet benyttet i de små elektriske shuttlebussene Ligier Ez10 som har vært prøvd ut flere steder. På bildet ser vi selskapets CEO, Gilbert Gagnaire (t.v.) og George Terberg, styreleder i Royal Terberg Group foran den autonome utgaven av en Terberg YT203EV.

Vellykket test på hektisk terminal

Tidligere i år ble terminaltraktoren testet ut inne på den store havneterminalen til Lineage Logistics (tidligere Kloosterboer) i nederlandske Vlissingen. I likhet med vanlige terminaltraktorer mottok den oppdrag via terminaloperativsystemet (TOS), og kjørte deretter til riktig sted hvor containeren enten ble lastet eller losset av en reachstacker eller av ulike typer kraner (RTG og MHC). Ifølge Terberg viste testene at de klarte å oppnå en sikker og jevn autonom flyt i det hektiske miljøet på containerterminalen med mange ulike kjøretøyer og også mennesker på bakken.

Neste skritt er å teste den autonome utgaven av Terbergs YT203EV på en over tre kilometer lang strekning på offentlig vei mellom terminalen og anlegget til en større eksportør.

På havneterminalen fulgte den selvkjørende terminaltraktoren forhåndsbestemte ruter som var lastet inn i programvaren. Foto: Kymo Engelman/Zeeland Connect

Presenteres kanskje allerede i år

Målet med prosjektet er å nå en fullt funksjonell og selvgående terminaltraktor som kan utføre nøyaktig de samme transportoppgavene som enhver annen terminaltraktor. Terberg hevder nå å ha kommet et godt stykke nærmere målet og det er ikke urealistisk for det nederlandske selskapet å presentere sin første «AGV-terminaltraktor» senere i år.

– Vi er mange som venter spent på den ferdige versjonen av den selvgående terminaltraktoren. Det er tydelig at det ligger et stort utviklingsarbeid bak denne teknologien, hvor Terberg samarbeider med en rekke teknologipartnere. Vi gleder oss til å kunne vise våre kunder den selvkjørende terminaltraktoren i overskuelig fremtid, uttaler Jørgen Peter Lund, salgssjef i N.C. Nielsen, Terbergs Skandinaviaimportør.

Utviklingen av den selvgående terminaltraktoren er et ledd i det store prosjektet Living Lab Autonomous Transport Zeeland som er støttet av investeringsfondet European Regional Development Fund i tillegg til nederlandske myndigheter, både sentralt og i regionen Zeeland.

Parallelt med dette arbeidet har Terberg også utviklet et Remote Operation Kit for AGV-teknologi. Det betyr at terminaltraktoren også vil kunne fjernstyres av en person fra et kontor med komplett konsoll med TV-skjermer, ratt, pedaler og kontrollpanel og på denne måten sitte i trygg og komfortabel avstand fra kjøreområdene.

Opphav og kilder: Terberg, AutoMile, N.C. Nielsen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078