23948sdkhjf

Snart kan Lindetrucker styres med joystick

Fly, gravemaskiner og en rekke andre kjøretøyer har lenge kunne bli styrt ved hjelp av en joystick. På trucker har slike foreløpig kun vært brukt til å styre løftefunksjoner, men nå har Linde utviklet et system der trucken også kan styres med en joystick eller et miniratt.

Linde Steer Control er en ny type elektrohydraulisk styresystem som ikke krever et klassisk ratt. Målet er å gjøre styringen av gaffeltrucken mer ergonomisk og avslappet.

Den nye styreteknologien ble presentert på World of Material Handling (WoMH) – det store kundearrangementet som Linde Material Handling nå gjennomfører i Mannheim og som strekker seg over ni dager med tusenvis av besøkende fra mange land.

Med Linde Steer Control hviler begge armene til truckføreren i hvert sitt armlene. Høyre hånd betjener en joystick som styrer mast og gafler på vanlig måte mens venstrehånden styrer trucken med enten et miniratt/minihjul eller en joystick som er integrert i armlenet.

Fordelen med disse styrealternativene er ifølge produsenten at arbeidet til truckføreren blir mer ergonomisk og avslappet.

– Med Linde Steer Control-systemet klarer vi å redusere kroppsbevegelsene ytterligere og ta belastningen fra truckføreren, uttaler Frank Bergmann, produktsjef motvektstrucker i en pressemelding. Han mener at det som for lengst er etablert i fly, gravemaskiner og en rekke andre kjøretøyer vil kunne bli brukt mer og mer også på trucker og bli en ny fremtidig industristandard.

Mer brukervennlig

Linde Steer Control-systemet er basert på steer-by-wire-teknologi. Kontrollkommandoer fra føreren konverteres til elektriske signaler og videresendes til hydrauliske aktuatorer. Linde mener elektrisk styring av hjulene åpner for nye funksjonelle muligheter. For eksempel kan trucken styres enda mer presist ved hjelp av Linde Steer Control-systemet, ettersom styringen reagerer mer eller mindre følsomt avhengig av kjøretøyets hastighet. Hvis trucken kjører fort må minirattet dreies mer eller joysticken vippes lenger til siden for å få gitt et visst styreutslag på hjulene. Dersom truckføreren reduserer hastighet, gir samme håndbevegelse et sterkere styreutslag.

Linde anbefaler de fleste å velge minirattet siden dette har den bratteste læringskurven. Joysticken har imidlertid en spesiell funksjon som er gunstig til visse bruksområder: Når truckføreren slipper kontrollen retter styrehjulene seg automatisk ut.

Linde Steer Control med miniratt/minihjul er designet for vanlig daglig bruk av gaffeltrucker. Likheten med det kjente rattet forkorter overgangsfasen. Foto: Linde Material Handling

Brukerstudie bekreftet mindre belastning

For å evaluere de ergonomiske fordelene med Linde Steer Control, gjennomførte Linde tidligere i år en brukerstudie i samarbeid med det tekniske universitetet Rwth Achen (Rheinisch-Westfalische Technische Hochschule) og forsknings-/utviklingsselskapet fka. Målet var å finne ut hvor mye de nye styrekonseptene reduserer truckførerens kroppsbevegelser og ditto belastning på armer og skuldre. Testdeltakerne var mellom 19 og 67 år og hadde hatt truckførerbevis i minst tre år og brukt gaffeltrucken på daglig basis. Et spesielt kamera ble brukt til å registrere bevegelsesområdet til skulder, albue og håndledd som deretter ble analysert. Konklusjonen var ifølge Linde at bruk av både miniratt og joystick gir mindre leddbevegelser i skulder og albue sammenlignet med det konvensjonelle rattet.

Foreløpig opplyser ikke Linde når det nye styresystemet vil bli tilbudt som en opsjon.

Opphav og kilder: Linde Material Handling

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078