23948sdkhjf

Kranfører i retten etter dramatisk kranvelt: - Jeg kan ikke alt om den krana

Torsdag startet rettssaken etter den dramatiske kranvelten i Sande 12. november 2019. To personbiler ble knust, og en lastebil var også nær ved å bli smadret.

Heldigvis ble ingen skadet da den tunge krana skulle foreta et løft på nærmere to tonn.

Aktoratet påpekte nettopp dette i sin innledning i retten torsdag.

Krana som veltet tilhørte Mikkelsen Kran og transport, som nå heter Bluecrane, skriver Drammens Tidende (DT). Selskapet ble ilagt et forelegg på 300.000 kroner etter ulykken.

Ikke fysisk motvekt

Kranbommens lengde var kjørt ut til 54,5 meter og kranens sikkerhetssystem var programmert til 16 tonn motvekt. Det kranføreren ikke hadde tatt høyde for, var at krana ikke hadde fysisk motvekt. Dermed veltet den og knuste to personbiler og like ved to personer. I tillegg falt fronten av krana tungt i bakken og var nær ved å knuse førerhytta på en lastebil som var i ferd med å rygge ut fra anleggsområde på Nordre Jarlsberg brygge i Sande.

Politiet ønsker å straffe selskapet med en bot på 300.000 kroner fordi de mener at selskapet ikke hadde gjort følgende:

  • Ga kranføreren tilstrekkelig opplæring.
  • I tilstrekkelig grad å overvåke internkontroll.
  • Etterlevde arbeidsprosedyrer.
  • Hadde system for mottak av maskinrapporter.
  • Gjorde risikovurderinger før arbeidet startet.

NESTEN KNUST: Førerhuset på denne lastebilen holdt på å bli knust da krana veltet. FOTO: POLITIET

- Selskapet kan ikke klandres

Saken er havnet i rettssystemet fordi eieren av kranselskapet, Bent Mikkelsen, mener at selskapet ikke har gjort noe galt, og erkjenner dermed ikke straffeskyld.

- Vi går ikke på akkord med sikkerheten. Vi kunne ikke gjort noe annet, sa han i rettssalen.

- Kranføreren har ikke gjort jobben sin. Han tenkte ikke på at han ikke hadde motvekt. Dersom kranføreren hadde programmet riktig, hadde krana stoppet, sa han videre.

Kranføreren hadde foretatt tre løft før det fjerde løftet, som førte til at krana veltet.

Feilmeldinger på krana

Også han forklarte seg i retten torsdag, og sa blant annet at HMS-arbeidet hos Mikkelsen kran og transport ikke var bra. Han fortalte at han hadde jobbet et års tid som kranfører, og et halvt år hos kranselskapet. Han anslo at han hadde jobbet alene med krana i underkant av 10 dager, og sa videre at det til stadighet kom opp feilmeldinger når han jobbet med den.

- Jeg kan ikke nok tydeligvis ikke nok om den krana, det er innlysende svarte føreren.

Det var først etter at krana veltet at han av bedriften ble bedt om å signere bedrfitens eget HMS-dokument, noe han ikke ville gjøre. Dermed fikk han sparken.

Opphav og kilder: Drammens Tidende

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Maylin fra Grimstad: - Jeg har alltid hatt en drøm om å kjøre lastebil
Volvo-selger Jan Erik Roset: Du kjente det i tanngarden når den tok i...
SE VIDEO: Her smeller det nesten front mot front for sjåfør Lillestøl
Nye Veier forklarer: - Flere årsaker til raset over E6 i Malvik
Lastebiluhell: E16 er mellom Skui og Sollihøgda er sperret
Tunge bro-løft! 120 tonn stål og 400 tonn betong på Bryn fra natt til mandag
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.11