23948sdkhjf

Fiskevannet har fortsatt god flyt: Se listen over juni-fangsten

Samferdsministeren varslet i mai tiltak mot avrenning. Snaue to måneder etter tar tungt.no tempen på nettopp avrenning.

TUNG AVRENNING: Konklusjonen er enkel. Til tross for tiltak, bransjestandard og nye løsninger renner fiskevannet fra vogntogene.

Det er blant annet tidligere vedtatt en bransjestandard som skal motvirke avrenning av fiskevann, hvor det er forutsatt flere tiltak fra myndighetens side.

Blant annet er det etterspurt innføring av elektroniske og obligatoriske fraktbrev, et kabotasjeregister, krav til temperaturlogg, varsling av transportkjøper og forbud mot for mange ledd i transportkjeden. 

– Da er det litt trist at det eneste tiltaket statsråden synes å foreslå er å bøtelegge transportørene enda mer, sa NLFs administrerende direktør, Geir A. Mo, i artikkelen "NLF skuffet over fiskevann-grepet fra Nygård".

Senest i går fikk to vogntog på Krossmoen bruksforbud grunnet avrenning fra transport av fisk.

- Useriøse transportører skal tas, men dette problemet favner langt bredere, og det å bare fokusere på sanksjoner mot transportørene blir etter vår mening for enkelt, sa Mo.

Et typisk vogntog kan ta med seg en fraktmengde på litt under 20 tonn fisk, men av dette utgjør inntil 4.500 kilo frossen is. Ved ankomst til sin destinasjon et sted i Europa har i de verste tilfellene mellom 1.800 og 3.600 liter isvann rent ut av fra vogntoget.

Problemet vedvarer

I Orkdal i forrige uke stoppet Statens vegvesen tre vogntog som transporterte fisk, og alle tre måtte stå inntil fiskevannet stoppet å renne. "Problemet vedvarer" stod det i kontrollrapporten fra Orkdal. Tungt.no spurte kontrollør Nina Pedersen om hva det betyr.

- Problematikken rundt avrenning har blitt litt bedre, spesielt etter fokus i media. Men vi ser dessverre fortsatt enkelte tilfeller. Som i denne videoen, sier Pedersen i en kort kommentar.

Se juni-fangsten her

På Håbakken tidlig i juni ble en fører av vogntog meldt til politiet fordi han ikke retta seg etter pålegg om lastsikring/hindre avrenning fra fiskelass.

- Føreren fortsatte transporten kort tid etter at han fikk bruksforbod, og ble innhentet og ført tilbake til kontrollplassen. Det rant fortsatt kraftig vann iblandet fiskeblod fra lasten. Etter flere timer på kontrollplassen rant det fortsatt fra lasten. Føreren slet med å få senket temperaturen på semitralla tilstrekkelig slik at avrenningen kunne stanse, skriver Gunnar Brevik i Statens vegvesen.

Listen under er hentet fra kontrollrapporter tungt.no har mottatt fra kontrollørene til Statens vegvesen i juni.

  • Krossmoen 29. juni: To vogntog med bruksforbud på grunn av avrenning fra fiskelast.
  • Bergen 28. juni: Et vogntog måtte senke temperaturen og stå til avrenning fra fiskelasten ga seg.
  • Førde 24. juni: Et kjøretøy fikk bruksforbud på grunn av kraftig avrenning fra fiskelast.
  • Brimnes 23. juni: To vogntog fikk bruksforbud på grunn av avrenning fra fisketransport.
  • Berkåk og Oppdal 21. juni: Fire laksetransporter fikk bruksforbud på grunn av avrenning.
  • Orkdal 20. juni: Tre vogntog fikk bruksforbud på grunn av avrenning.
  • Krossmoen 18. juni: En fisketransport fikk bruksforbud grunnet store avrenninger fra lasten.
  • Krossmoen 13. juni: Et vogntog fikk bruksforbud med store avrenninger fra fiskelasten.
  • Stord 10. juni: Vogntog med kraftig avrenning fra last.
  • Førde 10. juni: Et kjøretøy fikk bruksforbud på grunn av kraftig avrenning fra fiskelast.
  • Håbakken 9. juni: Et vogntog fikk bruksforbud for avrenning fra fiskelast.
  • Krossmoen 9. juni: Et kjøretøy fikk bruksforbud for avrenning fra fiskelast.
  • Kjøs 9. juni: Bruksforbud for avrenning fra et vogntog som fraktet fisk. Lasten måtte kjøles ned og vogntoget måtte vente på plassen til avrenningen hadde stoppet.
  • Langeland og Eikefjord 9. juni: To tunge køyretøy fikk bruksforbud på grunn av avrenning fra fiskelast.

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109