23948sdkhjf

Her er nye Volkswagen Amarok

Du kan velge mellom fire utstyrsnivåer, firesylindret 2-liter på 205 hk eller sekssylindret 3-liter V6 med 241 hk.

Nye Amarok som produseres sammen med nye Ford Ranger kommer i salg mot slutten av året. Med en lengde på 5 350 mm er den om lag 100 mm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden på 3 270 mm er en økning på 175 mm.

Større altså, men med lenger akselavstand, har man klart å gjøre karosserioverhengene kortere. Det er positivt for rampevinklene ved terrengkjøring. Vadehøyden er også økt i forhold til forgjengeren.  

I Norge er det totalt slogt nesten 9000 Amarok siden den kom på markedet, totalt i Europa, Sør-Amerika og Oseania er det solgt 830.000 eksemplarer.


Førermiløjet i nye Amarok. Foto: Volkswagen

Nyttelasten er økt til 1,2 tonn, forteller importøren og pickupen kan fortsatt trekke 3,5 tonn.  

Firesylindret eller sekssylindret

I Norge vil Amarok bli tilgjengelig med dieselmotororer på fire eller seks sylindre, og med slagvolum mellom 2,0 og 3,0 liter. 2-literen får 204 hestekrefter og 3-literen får 241 hestekrefter.

Life, Style, PanAmericana og Aventura

Kundene kan velge firehjulsdrift ved behov, eller permanent firehjulsdrift. Amarok vil bli solgt med fire utstyrsnivåer i Norge; Life, Style, PanAmericana (fremhevet offroad-karakter) og Aventura (fremhevet for kjøring på vei). PanAmericana og Aventura er topputgavene.


Med en miks av Fords og Volskwagen sine motoralternativer kan du velge mellom firesylindret eller sekssylindret dieselmotor. Foto: Volkswagen

Life-utgaven vil ha LED-tåkelys, frontstøtfangeren lakkert i kjøretøyets karosserifarge og oppvarmet, innfellbare sidespeil med belysning. Life-versjonen er ytterligere forbedret med 17-tommers lettmetallfelger. Life har 205 hk og dieselmotor med fire sylindre. Mens de øvrige variantene kommer med hele 241 hk og dieselmotor med seks sylindre.

30 Assistenter

Amarok kommer med over 30 assistententsystemer, hvorav 20 er helt nye i Amarok. Blant annet kommer den med interaktive «IQ.LIGHT – LED-Matrix-frontlys», Adaptive Cruise Control (ACC) og Front Assist-områdeovervåkingssystem. Mange av førerassistentsystemene, som Adaptive Cruise Control, er en del av standardspesifikasjonen.


Kommer mot slutten av året. Nye Amarok. Foto: Volkswagen

- Med den nye Amarok sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper. Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høyt standardutstyrsnivå, en rekke nye førerassistentsystemer, og den er lenger og bredere enn forgjengeren, forteller direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak.

Kilde: Volkswagen Nyttekjøretøy

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Biogass-drevet New Holland-traktor til Graver AS
Traktor-premiere: Bobcat-traktoren vist for første gang i Norge
Tretten: Framgang for midlertidig bru
Polaris Norge: Rekkevidde er ikke alt
Tine-sjåfør fortviler: Vegvesenet sperret hengeren - nå beklager de hendelsen
Engcon: Etablerer eget salgsselskap for Norge
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.14