23948sdkhjf

Bulk skal bygge lager- og logistikkbygg av tre

Bulk Wood er navnet. Det er angivelig for første gang bærekraft for alvor blir kommersialisert innen bygging av lager- og logistikkbygg.

TUNGT OG LIMT: Ved hjelp av limtrekonstruksjoner skal den nordiske eiendomsaktøren Bulk Industrial Real Estate masseprodusere bygg med minst 40 prosent lavere karbonfotavtrykk enn tradisjonelle bygg.

I juli sender Bulk rammesøknad til Lillestrøm kommune slik at konstruksjonen av den første lager- og logistikkbygningen av typen Bulk Wood kan starte.

Nybygget skal etter planen føres opp på en ferdigregulert tomt på Lindeberg. Selskapet sender inn søknaden selv om de foreløpig står uten en leietaker til det 3.000 kvadratmeter store nybygget.

 40 prosent mindre karbon

- Våre kunder er like opptatt av bærekraftig drift som vi er, og vi er trygge på at et bygg med over 40 prosent lavere karbonfotavtrykk enn tradisjonelle bygg vil være svært attraktivt, sier Nina Hage, leder for Bulk Industrial Real Estate.

Sentralt i eiendomsselskapets konsept er den såkalte Bulk-modulen, en standardisert varelager-spesifikasjon, kjennetegnet med kort byggeprosess og stor fleksibilitet for videre tilpasninger for leietaker.

Modulen består av betongsåle, stålstruktur og sandwich-panel på utsiden. Bulks standardmodul vil fortsette å være selskapets hovedleveranse og bygges allerede med vesentlig lavere karbonfotavtrykk enn bransjens tradisjonelle lager- og logistikkbygg.

Bulk Wood lanseres nå som det mest bærekraftige modulvalget selskapets leietakere kan velge. Modulen bygger på samme konsept som standardmodulen. Med Bulk Wood forsøker selskapet å gjøre sitt ytterste for å gjøre standardmodulen så bærekraftig som mulig – uten å gå på bekostning av kvalitet og store kostnadsøkninger for leietakerne.

Stål ut, wood inn

Over tid ønsker Bulk å integrere de nye løsningene, som selskapet ser gir reelle bærekraftsigevinster, inn i standardmodulen. - Den største endringen ligger i at vi i bærekonstruksjonen erstatter stål med limtre.

Treet vi bruker skal naturligvis være så kortreist som mulig. Vi er stolte av planene og har tro på at det utvikler seg til å bli den nye “grønne gullstandarden” innen bærekraftige lager- og logistikkbygg. Vi har tatt mange steg i bærekraftig retning de siste årene, men dette er sjumilssteget, sier Nina Hage.

Bruk av tre i konstruksjonen er kun ett av en rekke tiltak. Solcelleanlegg på taket sørger for strøm til bygget og insekthotell og beplantning på bakke, vegg og tak sikrer biologisk mangfold.

I tillegg er målsettingen at byggeplassen skal være utslippsfri og med så lite bygningsavfall som mulig (mindre enn 19 kg/m2). Minst 90 prosent av bygningsavfallet skal sorteres med tanke på så høy grad med resirkulering som mulig.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Lastebiler over 16 tonn: Elektrisk boost i novembertallene
Oppdatert med novembertall: Lastebiler over 16 tonn - "alternative" drivstoff
Selges: Svensk selskap kjøper to selskaper fra Gjermundshaug Gruppen
ASKO Transport kjøper elektrisk: - Vi kan få et positivt regnestykke på disse lastebilene
Rv.94: Eneste innfartsvegen til Hammerfest er ute på anbud
RETRO: E6 Korgfjellet, den gang det kun var en vinter igjen til tunnel!
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.094