23948sdkhjf

Havarikommisjonen om brann i Oslofjordtunnelen for et år siden

Vogntoget med en totalvekt på ca. 28 tonn mistet fremdriften, begynte å brenne og stoppet ca. 60 meter før utkjøringen av Oslofjordtunnelen på Drøbak-siden.

TUNGT HAVARI: Tidligere denne måneden kom Havarikommisjonen (SHK) med rapport på brannen mandag 2. august 2021.

Kommisjonens skriver at et vogntog som var på vei ut av Oslofjordtunnelen på Drøbak-siden begynte å brenne.

Røyken fra brannen ble ventilert korteste vei ut av tunnelen og brannen ble slokket i løpet av 35 minutter. Heldigvis ble ingen personer skadet eller fanget i røyken, men tunnelen var stengt i ti dager som følge av brannen.

Mellomakselhavaribrann!

Undersøkelsen har vektlagt hvordan og hvorfor kjøretøyhavariet og den påfølgende brannen oppstod, hvordan brannen utviklet seg og ble håndtert av Vegtrafikksentralen (VTS) og brannvesenet, samt trafikantenes atferd og selvredning i forbindelse med brannen.

Den tekniske undersøkelsen av trekkvognen tilsier at det oppstod et lagerhavari i krysset i fremre ledd av mellomakselen. Dette medførte at mellomakselen løsnet i fremre flens slik at den påførte skade under trekkvognen før vogntoget stanset.

SHK anser følgeskadene av mellomakselhavariet som sannsynlig årsak til brannen.

Håndtering og kommunikasjon

SHK peker videre på at ventilasjonsprinsippet har blitt endret siden siste store brann i Oslofjordtunnelen i 2017.

Det er etablert et nullpunkt i midten av tunnelen, og en anbefalt brannventilasjonsretning til begge sider avhengig av hvor i tunnelen brannen oppstår.

SHK mener at beredskapsplanen og retningslinjene fungerte godt for denne hendelsen, til tross for at det var kommunikasjonsutfordringer og ulik situasjonsforståelse mellom brannvesen og VTS i den initiale fasen av brannen.

Undersøkelsen viser også at det er viktig å etablere en god situasjonsforståelse de første minuttene av brannutviklingen, før kameraene dekkes av røyk, og at VTS kan være nødt til å handle i et tidsrom der andre nødetater er under varsling og/eller under utrykning.

...og noen kjører videre inn i brannen

På bakgrunn av hendelsen mener SHK at samhandling og god kommunikasjon mellom brannvesen og VTS fortsatt er svært viktig og at det er behov for å gjennomføre realistiske øvelser som ivaretar dette.

Videre er det viktig at tunnelens beredskapsplanlegging tar hensyn til at tunge kjøretøy og busser bruker tid og rom til å snu, og at noen trafikanter som kjører inn i tunnelen før den stenges ikke nødvendigvis følger varslingen, men fortsetter å kjøre inn mot en brann.

Statens havarikommisjon fremmer ingen sikkerhetstilrådinger som følge av denne undersøkelsen.

Kilde: Statens havarikommisjon rapport

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.047