23948sdkhjf

Jordbruksvennlig jernbaneprosjekt?

NCC ferdigstiller det ni km lange dobbeltsporet i Eidsvoll sju måneder før plan. Dessuten øker faktisk arealene av dyrkbar mark med utbyggingen av den nye banestrekningen.

– Under baneutbyggingen har vi flyttet på en million kubikkmeter jordmasser og i en periode gjort inngrep i dyrkbare arealer langs banestrekningen. Når utbyggingsarbeidet nå snart ferdigstilles, gir dette faktisk flere dyrkbare jorder som bonus, forklarer produksjonssjef Marcus Olsson i NCC.

Tilbakeføres

– Blant annet er overskuddsmasser fra anlegget brukt til utfylling av det kuperte ravinelandskapet langs banen og omgjort til jordbruksarealer. Og fordi vi også har tatt vare på matjorda tilbakefører vi nå dette til dyrkbare arealer som samlet faktisk er større enn det som var her før prosjektet startet, forteller han.

Håndteringen av all matjorden som har vært lagt «på lager» under anleggsperioden er utført av NCCs maskinentreprenørselskap Carl C. Fon.

Som resultat øker arealene med jordbruksland langs banestrekningen med inntil 100 dekar, ifølge Bane NOR.

Prosjekt på skinner

Produksjonssjefen i NCC har mer å smile av. Siden prosjektstart høst 2018 har det bokstavelig gått «på skinner». Underveis har utbyggingen blitt vurdert som «Et prosjekt å lære av» i en evaluering fra NTNU og Sintef.

– Å bygge respekt for den felles oppgaven en skal utføre, har vært ett sentralt fundament for det gode samarbeidet med NCC gjennom prosjektet, forteller prosjektleder Leif Arne Hafstad i Bane NOR.

– Godt samarbeid lønner seg, men krever raushet og respekt, understreker Hafstad.

Sju måneder før frist

På nyåret ble det klart at NCC avslutter sine arbeider over sju måneder før sluttfristen.

– Det baserer seg i hovedsak på smart planlegging og tett og godt samarbeid med Bane NOR, der vi blant annet har kunne framskynde adkomsten til visse områder tidligere, forteller Olsson.

NCCs entreprise omfatter bygging av dobbeltspor fra Venjar–Eidsvoll nord. Planlagt åpning er 5. september 2022. Videre nordover åpner dobbeltsporet i oktober 2023.

Flere miljøtiltak er på gang. Når det nye dobbeltsporet er tatt i bruk i høst, starter NCC å bygge deler av en åtte km lang natursti langs dagens jernbanetrase, Vormtråkk, til glede for turgåere i området.

 

 

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Lastebiler over 16 tonn: Elektrisk boost i novembertallene
Oppdatert med novembertall: Lastebiler over 16 tonn - "alternative" drivstoff
Selges: Svensk selskap kjøper to selskaper fra Gjermundshaug Gruppen
ASKO Transport kjøper elektrisk: - Vi kan få et positivt regnestykke på disse lastebilene
Rv.94: Eneste innfartsvegen til Hammerfest er ute på anbud
RETRO: E6 Korgfjellet, den gang det kun var en vinter igjen til tunnel!
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.156