23948sdkhjf

Nybil: Tøff Scania R770 til L.Johnsen AS

Vest for Harstad: - Et et ypperlig valg, mener daglig leder Lars Johnsen i Ibestad-bedriften L.Johnsen AS.

TUNG NYBIL: Den ser utvilsomt lekker ut, med gule nav, kromme felger og svart lakk. Nybilen er en Scania R770 A6 X4NB, og den skal i hovedsak brukes som maskinsemi.

Denne bilen har ligget i bestilling en god tid da bedriften øst for Harstad i Nord-Norge visste at behovet ville komme ettersom selskapet har faset ut noen av de eldste bilene. Den ble bestilt og levert til bestillingsdato.

- Scania Kongsvinger har vært helt suveren på kundekontakt under hele prosessen, og vi er veldig fornøyde med den nye bilen. Interiør var det MP truckdesign som utførte. Den har en ny motor, og med veinettet i Norge er det greit med en motor som har litt kapasitet å gå på, sier daglig leder Lars Johnsen.

Bilparken til L.Johnsen AS består av kun Scania, og det er en klar grunn til det. - Vi har historisk sett hatt minst utfordringer med Scania i vår park. Volvo har mange flotte modeller som vi kunne ha benyttet oss av, men siden parken vår består av Scania fra før, og vi er fornøyde med kundeservicen, holder vi oss til dem for inntil videre, sier Johnsen.

- Hva var viktig for dere ved kjøp av denne bilen?

- Det som var viktig var at bilen skulle bli bygd sammen med sjåføren som skal drifte den, slik at sjåføren ble fornøyd med det nye kontoret han skulle ha. Samtidig var det viktig at funksjonene som bilen har er gunstig for driften den skal ha, og yte deretter. Forbruket er også på et nivå som er innenfor noe vi er veldig fornøyd med, sier Johnsen.

Bilparken til L.Johnsen AS

  • Scania 730 trekker 2017-modell
  • Scania 730 trekker 2015-modell
  • Scania 650 kranbil/krok 2018-modell 
  • Scania G480 brøytebil 2011-modell
  • Scania R500B asfalt- og brøytebil 2018-modell
  • Scania 500 tippbil 2022-modell
  • Scania 770 trekker 2022-modell

- Vi bytter ut bilene når de trengs å skiftes ut. Vi holder bilparken moderne, for dette er arbeidsplassen til sjåførene og de skal ha et godt «kontor» som er funksjonelt og operativt. Det er viktig å ivareta trivselen hos de ansatte, sier Johnsen.

Han legger til at det blir mindre rom for feil på utstyret når de bytter ut bilparken med jevne mellomrom. Nye miljøvennlige motorer er også viktig.

Entreprenør som utvidet med transport

Bedriften Lars Johnsen AS ble startet som et enkeltmannsforetak av Lars Marvin Johnsen i 1999. Selskapet vokste, og i 2004 ble L.Johnsen AS etablert som et aksjeselskap. I denne første tiden drev entreprenørselskapet i hovedsak med anlegg. Etterspørselen på oppdrag gjorde at det ble utvidet på transportsiden, og i dag er nettopp transportdelen av selskapet størst.

Daglig leder Lars Johnsen kaller selv selskapet for en familiebedrift, da halvparten av ansatte staben består av hans egen sønn, onkelbarn og inngiftede i familien.

Maskinparken til L.Johnsen AS

  • CAT 315 gravmaskin 2022-modell
  • CAT 310 gravmaskin 2021-modell
  • CAT 307 gravmaskin 2016-modell
  • CAT 314 hjullgraver 2016-modell
  • CAT 950 hjullaster 2020-modell
  • Volvo L 70H hjullaster 2018-modell
  • Volvo L 60J hjullaster 2004-modell
  • Hydrema dumper
  • Fendt 724 traktor 2021-modell
  • Valtra 163 2013-modell

- Kan du si litt om hva dere gjør av transportoppdrag?

- Vi har en multifunksjonell bil med kran/krok som utfører forskjellig kranarbeid. Kranbilen har en HMF 4720 kran, og har oppdrag fra utkjøring av takstoler og montering av hytter, hus, betongverk og lignende. Vi kan utføre alt innen kranarbeid og krokbilkjøring. I tillegg til asfaltkjøring, tippbilkjøring, maskinfrakt i nord og sør, og brøyting i vintersesongen, sier Johnsen.

- Hvilket område opererer dere i?

- Maskinparken opererer i hovedsak i hjemkommunen Ibestad, som ligger vest av Harstad. Men vi har også noe gravearbeid utenfor kommunen også. Bilene våre opererer med hovedsakelig i Nord-Norge, men vi har også nylig vært noen turer utenlands med maskinfrakt, sier Johnsen.

Bedriften har i dag 11 ansatte, hvorav 9 er sjåfører/maskinførere. Det ryktes at daglig leder Johnsen absolutt ikke er en mann som bare sitter på kontor. Han er ofte ute å skrur hvis bilene eller maskinparken har behov for det, og han påtar seg kjøreoppdrag. 

- Hvordan har den økonomiske utviklingen til bedriften vært?

- Det har vært en enorm utvikling i den nasjonale økonomien de årene bedriften har eksistert. Så i et helhetsbilde har omsetningen gått opp hvert år kan man si, og det er mange ulike faktorer som har bidratt til dette, sier Johnsen.

- Hvordan ble resultatet for 2021, og hva er målet for 2022?

- Vi jobbet hardt for å oppnå en god omsetning i 2021. Målet for 2022 er at vi skal
holde selskapet i samme størrelse som det er i dag, og oppnå de resultatene som vi klarer med våre forutsetninger. Med andre ord: Bare å gunne på videre, sier Johnsen.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11