23948sdkhjf

CMA CGM investerer 15 milliarder i grønn omstilling

For å akselerere energiomstillingen og nå målet om å kutte alle egne CO2-utslipp innen 2050 oppretter franske CMA CGM et grønt energifond på 1,5 milliarder dollar.

Fondet som verdens tredje største containerrederi oppretter skal investere i energibesparende og energieffektive løsninger på tvers av alle organisasjonens aktiviteter som også omfatter havneterminaler, landtransport og lagre.

– Dette fondet vil gjøre oss i stand til å gjøre betydelige investeringer i innovative prosjekter for å dekarbonisere virksomheten vår. Vi har allokert ressursene som er nødvendige for å akselerere både vår egen energiomstilling og for hele shipping- og logistikkbransjen, sier Rodolphe Saadé, styreleder og adm. direktør i CMA CGM Group.

Les også: DB Schenker og CMA CGM tilbyr regulær fossilfri sjøfrakt

Fire fokusområder

Det første av fondet fire fokusområder er å støtte utvikling og produksjon av fornybart drivstoff. CMA CGM Group har allerede tatt i bruk flytende naturgass (LNG) som maritimt overgangsdrivstoff og fondet har fått i oppgave å drive frem produksjonsanlegg for biodrivstoff, biometan, e-metan, karbonfri metanol og andre alternative drivstoff.

Det andre fokusområdet er å fremskynde avkarboniseringen av havneterminaler, lagre og lastebilpark. CMA CGM Group driver mer enn 700 varehus og rundt 50 havneterminaler over hele verden og målet er at de skal være selvforsynte med grønn energi. Datterselskapet CEVA Logistics har blant annet konkrete planer om å installere 1,8 millioner kvm solcellepaneler og elektrifisere egen lastebilpark.

Tredje fokus er å støtte, prøve ut og lansere innovative prosjekter. For to år siden gikk CMA CGM sammen med Energy Observer for å gjøre hydrogen til en av morgendagens energikilder. Med Energy Observer 2-prosjektet hevdes partnerne å ha tatt et nytt skritt fremover ved å samarbeide om en prototype av et intraregionalt containerskip drevet av flytende hydrogen. Konsernet har også besluttet å kjøpe en eierandel i Neoline, et prototype seildrevet lasteskip som skal betjene transatlantiske ruter innen utgangen av 2024.

Fjerde fokus er energisparing og forbedre energieffektiviteten i kontorbygg i tillegg til at konsernets 150.000 ansatte skal engasjeres gjennom en helhetlig miljøtilnærming som belønner innovative initiativer for miljøvern og energieffektivitet.

Opphav og kilder: CMA CGM

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Pon Equipment Norge har fått ny sjef: Ole-Petter Holene (46)
Scania Winter 2023 - tid for omstilling
Veidekke: Bygger enda flere boliger på Lillestrøm
Tyveriraidene: Krise på mandag, fikset på torsdag - kostnad over 300.000 kroner
Volmax og E18 Truckcenter: Tungbilverksted er oppkjøpt
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.109