23948sdkhjf

Bruberedskap: Jonas Aae er en reisende i midlertidighet

Etter Tretten: Når noen trenger midlertidige stålbrukonstruksjoner kontaktes byggeleder Jonas Aae i Vegvesenets landsdekkende bruberedskap.

TUNG SJEKKING: Jonas Aae reiser alene eller har med seg fem, seks medarbeidere, avhengig av jobbstørrelsen. Bestillerne er entreprenører, Statens vegvesen og fylkeskommuner.

Anleggsmagasinet snakker med ham mens midlertidig bru over Moumbekken i Fredrikstad demonteres. Brua er sjekket og «friskmeldt», og gjenåpningen skjedde i midten av september.

Bare å reise

– I tillegg jobber vi på et gigastort, planlagt prosjekt over E18 i Lysaker. Der skal hele E18 flyttes, og vi setter opp to midlertidige gangbruer og to kjørebruer.

– Vi har 60-70 planlagte brujobber hvert år, og fire til ti uønskede. Når det skjer, er det bare å slippe det vi har i hendene og dra av gårde, forteller Aae.

Av de 14 stengte fagverksbruene ble bare to utstyrt med midlertidige stålkonstruksjoner; Moumbekken bru og en i Vang over E16 øverst i Valdres.

Etter de to monteringene og demonteringene drar Aae og folkene hans av gårde til Tretten og en enda større jobb.

Blir 150 meter

I skrivende stund må Aae & Co vente en måned eller to før de kommer i gang.

– Fundamentene må kontrolleres på begge sider, og en svær bjelke skal legges på den ene søylen som står igjen.

Aae opplyser at midlertidig bru på Tretten blir nesten 150 meter lang over to eller tre spenn.

– Det blir noe mer komplisert enn vi er vant til, men prinsippet er for så vidt det samme; bygge og skyve, bygge og skyve.

Nytt sted hver uke

Med fire kilometere stålbru på lagre rundt om i landet reiser bruberedskapsfolkene hvor det måtte være. Hovedlageret er å finne i Aurskog-Høland, og stort sett er det nytt arbeidssted hver uke. Ingen jobb er for liten, ingen for stor.

– Rent praktisk har ikke året 2022 vært så spesielt for oss, bortsett fra mediastyret, da, smiler Jonas Aae.

– Vi arbeider traust og stille, og har god kontroll.

Kilde: AnleggsMagasinet

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.109