23948sdkhjf

Ford E-Transit Custom: Ta en Big Mac på rattet

E-Transit Custom skal friste med mer enn bare å være en el-varebil tydeligvis.

Fords nye elektriske varebil dukker opp i Norge etter høsten 2023 og skal friste med kult design, og en del annet kan man si:

For med det nye mobile kontoret kan attet foldes til et lite bord som kan brukes til alt fra å jobbe på PC-en, fylle ut papirer eller nyte en kjempesunn lunsj.

Men det alle lurer på er rekkevidde og pris selvsagt, men sistnevnte får vi ikke vite enda.

Bedre batteriteknologi

E-Transit Customs 400 Volt, 74 kWh utnyttbare batteripakke (83 kWt brutto) bruker 82 Ah  pose-celler. Dette er en teknologi som den deler med Ford F-150 Lightning, som leverer ytterligere 12 % mer energitetthet enn batteriet som sitter i E-Transit.  Den forventede rekkevidden er på opptil 380 km.

Ombordladeren i nye E-Transit Custom, en 11 kW AC 3-fas, gjør at varebilen kan fullades på 7,8 timer. Den støtter også DC-hurtiglading på opptil 125 kW. Da tar det 41 minutter å lade den opp fra 15 - 80 %.

Nyttelast og tilhengervekt

Mye mer enn en varebil sier Ford, men fortsatt er det jo nettopp det den er da. Da er nyttelast viktig og den skal være på 1100 kilo, men hva den havner på med norsk oppsett får vi se nærmere lansering.

Tilhengerkapasitet på to tonn er positivt, men det vil variere med kjøretøykonfigurasjon osv. 

415 Newtonmeter

Man kan velge mellom en ytelse på 100 kW eller 160 kW (135 HK eller 217 HK). Begge kommer med et klasseledende dreiemoment på hele 415 Nm.  Den elektriske motoren er montert direkte i gulvets konstruksjon. Det betyr at det ikke er behov for en dedikert travers for denne. Motoren er også rotert 90 grader for å få maksimalt ut av lasterommet og redusere vekt.

Dampinjisert varmepumpe

E-Transit Custom er også den første elektriske bilen som bruker dampinjisert varmepumpeteknologi for å varme og kjøle ned førerkupeen i bilen. Det nye systemet, som er standard på E-Transit Custom, er utviklet for å forbedre energieffektiviteten og gi lengre elektrisk rekkevidde.

Annet utstyr:

Digital nøkkel: Dette systemet fungerer som et nøkkelkort på et hotell med basis i NFC teknologi. I stedet for at operatører skal bruke mye tid på håndtering av flere nøkler, kan de enkelt gi tilgang til mange og holde oversikt over NFC nøkler og kjøretøy.

ProPower Ombord: Akkurat som i nye E-Transit kommer E-Transit Custom med ProPower Ombord. Dette er et unikt system som gjør bilen om til en energikilde der utstyr og verktøy kan brukes med inntil 2,3 kW.

Leveringsassistent: Når denne programmerbare funksjonen er påslått og føreren setter bilens girvelger i park, kan bilen automatisk lukke alle åpne vinduer, sette på varsellys og sørge for at bilens dører låses når føreren har forlatt bilen. Når leveringen er gjort og føreren kommer tilbake igjen, låses bilen automatisk opp og vinduene lukkes opp slik de var før bilen stoppet for å gjøre en levering

Viktig for Ford

E-Transit Custom blir enda viktigere for Ford Norge, rett og slett fordi dette er et større segment. Ford-folket selv omtaler den som banebrytende. Under fanen Ford Pro (som er nye tjenester og software) ble E-Transit Custom lansert i september, men fortsatt får vi nøye oss med illustrasjonsbiler.

Opphav og kilder: Ford

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079