23948sdkhjf

Tunnel-arbeider! Spot er uredd og effektiv

Robothunden Spot er en av de mest avanserte og etterlengtede anleggsteknologiene som finnes. Nå er den tilgjengelig for Veidekkes tunnelarbeid.

TUNGT I TUNEL: Tunnelbygging begynner å bli en gammel nasjonal «idrett» i Norge, inspirert av fjellene og fjordene.

Og teknologien har sannelig kommet langt siden den spede begynnelsen på 1800-tallet!

Samarbeidet med BuildingPoint gjør at Veidekke nå blir den aller første entreprenøren i Skandinavia som bruker robothunden Spot. Formålet er å avdekke potensial for prosessforbedringer og bedre sikkerhet knyttet til tunneldriving.

Det mobile robotchassiset Spot er laget av Boston Dynamics. Sammen med Trimble har Spot blitt tilpasset for operasjoner i bygg- og anleggsbransjen. Tilpasningene er blant annet skannere og totalstasjoner. Med Trimble X7-skanneren er Spot ombygd til en autonom skannerløsning.

Raskere, bedre

Ifølge Øyvind Svaland er skanning allerede bredt tatt i bruk som metode for data- og kunnskapsinnhenting. Han er BIM- og digitaliseringskoordinator og såkalt XR-ansvarlig i Veidekke. Skanningen gjøres av operatører på bakken eller av droner. Skannedataene gir raskere og bedre beslutningstaking i mange tilfeller.

– I dag bruker vi skanning mye. Bruken av skanning øker, og det har stor verdi. Samtidig ser vi mange muligheter for å forbedre prosessen, slik at vi er sikre på at vi får skannedata fortløpende, sier Svaland.

Erstatter ekspert

– All skanning inne i tunneler gjøres av en operatør i dag. Det vil si at en faglært person må være på stedet for å utføre skanningen. Noen ganger begrenser det tilgjengeligheten til skannedataene, forteller Svaland.

Å ha en skanner som kan fjernstyres vil begrense behovet for å ha eksperten fysisk til stede. Spot kan sitte på ladestasjonen, klar for ad hoc-oppdrag når det måtte passe. I tillegg kan robothunden utføre skanning basert på forhåndsprogrammerte oppdrag, for eksempel om natten og når arbeider er på vent.

Utrygge områder

– Fordelene med Spot er mange, spesielt når det gjelder sikkerhet for mennesker, autonom drift med repetitive oppgaver og økt fleksibilitet. En annen fordel med roboter er at de kan operere i områder som er utrygge for mennesker, sier Svaland.

Spot kan gjøre skanninger på områder som nylig har blitt sprengt eller foret med betong uten noen bekymring for personellsikkerhet.

Svaland og prosjektteamet med ansvar for skanning og andre digitale innovasjoner, arbeider på UDK 01-tomta for Vestfoldbanen Drammen-Kobbervikdalen, et jernbanetunnelprosjekt for Bane NOR.

– Spot har gjennomgått omfattende testing i produktutvikling, men for oss i Veidekke er det viktig å komme i gang og lære gjennom erfaring.

Samspillet

– Samspillet mellom programvare og maskinvare og dataflyt er veldig viktig, sier Svaland, og opplyser at Veidekke har ambisjoner om å fortsette å presse grensene, og å finne måter å gjøre systematiske forbedringer for næringen.

– Vi forventer mange utfordringer når vi starter med robotisering, men vi vil aldri lære hvis vi ikke starter, mener Svaland.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Veidekke

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Multiconsult avsluttet 2022 med knalltall
Pon Equipment Norge har fått ny sjef: Ole-Petter Holene (46)
Scania Winter 2023 - tid for omstilling
Veidekke: Bygger enda flere boliger på Lillestrøm
Tyveriraidene: Krise på mandag, fikset på torsdag - kostnad over 300.000 kroner
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.156