23948sdkhjf

Sjåførlønn på varebiler: - Må få allmenngjort minstelønn, mener YTF

Yrkestrafikkforbundet er på krigsstien: - Vi ser med uro at varebilbransjen undergraver konkurranse- og arbeidsforhold for hele varetransportmarkedet, sier Jim Klungnes.

LØNNSTUNGT: YTF har fremmet krav om allmenngjort minstelønn for varebilsjåfører. Tariffnemndas beslutning faller 27. oktober.

Det melder YTF i en pressemelding i dag.

- Varebilsegmentet har et omfattende innslag av sosial dumping. Svake grupper i samfunnet arbeider lange dager for uanstendig lav lønn. Når vi i tillegg ser at det er svært vanskelig å organisere i denne bransjen vil det være et godt steg på veien å få en allmenngjort minstelønn i bransjen, konkluderer forbundsleder Klungnes.

Tok initiativet ned til 2,5 tonn

Yrkestrafikkforbundet tok initiativet til å kreve allmenngjort minstelønn for sjåfører på biler ned til 2,5 tonn i sommer. Deretter ble forslaget sendt ut på høring av tariffnemnda. YS og LO stiller seg bak kravet.

Klungnes er samtidig tydelig på at dette ikke må være det eneste tiltaket for å få kontroll på varebilnæringen. - Allmenngjøring er lite verdt uten at det følges opp av kontroller og reaksjoner for brudd på lovverket. Det ser vi også i lastebilbransjen, sannsynligheten for å bli tatt er nesten lik null, mener han.

- Men slik situasjonen er i dag finnes det ikke noe nedre gulv for hvor dårlig du kan betale en varebilsjåfør. Da gir det nesten ingen mening å kontrollere bransjen. Vi må først få på plass et godt regelverk, og så må vi få på plass flere og bedre kontroller, uttaler Klungnes.

- Vi ser også at det er et stort innslag av sjåfører som på papiret er «selvstendig næringsdrivende» mens de i realiteten får alle oppdrag fra ett selskap som bestemmer både arbeidstider, oppdrag, ruter og betaling. Vi mener lovverket må styrkes slik at disse blir å anse som fast ansatt hos arbeidsgiver. Dette tiltaket må komme i tillegg til en allmenngjort minstelønn, ikke i stedet for, slik noen hevder, fortsetter Klungnes.

Ødelegger for lastebilnæringen

Forbundslederen mener varebilbransjen påvirker lastebilbransjen negativt.

- I kontroller har mer enn én av fire varebiler overlast. Jeg er ikke i tvil om at varebiler ned til 2,5 tonn i økende grad spiser seg inn på markedet som lastebiler over 3,5 tonn burde operere i. Det bekreftes også av våre medlemmer og tillitsvalgte. Ikke bare utkonkurrerer dette seriøse norske godsbedrifter, det er også trafikkfarlig når så mange varebiler kjører rundt på norske veier med en last de ikke er bygget for, fremhever Klungnes.

Kilde: Pressemelding fra YTF

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Ante fra Sauda: - Det er en bratt og lang læringskurve
Lia Hytte og Bygdeservice AS: - Det er dette som er anleggstraktor, mener Stig Løkken
11 måneder traktor-race i 2022: John Deere hårfint foran Valtra!
Utnyttelsesgrad 200 prosent! Havarikommisjonen er på sporet av Tretten bru
Stjålet: To fullastede Kingsrød-traller med last til millioner
Tessta G-Trench AS: Når arbeidet er som å legge fiber i smør
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.094