23948sdkhjf

Scania 660 og Volvo 650: Dobbel nybilmoro hos Odd Grødum Transport

Se hva sjåførene mener om nybilene.

TUNG NYBILMORO: Birkeland-bedriften Odd Grødum Transport A/S fikk nylig utlevert en Scania R660 tømmerbil og en Volvo FH16 650 krokbil. Tungt.no har snakket med sjåførene om deres førsteinntrykk.

Ventetiden har vært lang. Tømmerbilen ble bestilt i mai 2021 og krokbilen i august 2021. Bilene ble utlevert nå i høst. Men den som venter på noe godt...

- Scania er litt mer turtallmaskin

Arnstein Asbjørnsen er sjåfør på tømmerbilen. Når tungt.no treffer han på telefonen er han på veien med et fullt lass til Arendal. Asbjørnsen har kjørt tømmerbil i mange år, men da med Volvo. Nå ønsket han seg en Scania.

- Vi byttet ut en Volvo 750 2017-modell, og jeg sa til sjefen at jeg lenge har ønsket å prøve Scania. Nå åpnet det seg en mulighet, sier Asbjørnsen.

Etter en drøy uke og 300 mil i bilen har han gjort seg et førsteinntrykk, men han synes det er for tidlig å konkludere.

- Jeg er så langt veldig fornøyd, og det har ikke vært noe å utsette på den. Men det er klart at etter ni år med tømmerkjøring i Volvo så trenges det litt tid for å sette seg inn i alt som er nytt. Jeg leter fortsatt etter girstanga på høyre side av stolen, sier Asbjørnsen.

Bilen er en Scania R 660 treaksla bil, og han kjører nå med en femaksla AM-henger.

- Bilen er ganske kortbeint siden det er en overdrivekasse på den, og det synes jeg er en fordel i tømmerkjøringen. Bilen oppleves som sterkere. Scania er litt mer turtallmaskin, og etter alle årene med Volvo er jeg vant til å ligge rundt 1.000-1.200 omdreininger. Men med Scania må jeg høyere opp i turtall, sier Asbjørnsen.

Han trives veldig godt med tømmerkjøring, og liker seg ute i skogen. Han kjører stort sett på Sørlandet i områdene Birkenes og Froland, og forsøker å komme hjem til Grimstad om kvelden. Hvis det er tømmer som skal langt så kan han ta en natt i bilen.

- Hvordan er det å kjøre en så ny bil ute i skogen?

- Jeg er nervøs som en katt på hundeutstilling. Jeg ser godt etter om det er kvist eller trær som henger utover veien, og av og til må jeg ut med motorsaga for å rydde bort noe som kan lage riper i bilen, sier Asbjørnsen.

- Var det noe du ønsket spesielt på den nye bilen?

- Jeg ville gjerne ha ekstra skapplass inne i hytta, til diverse klær og annet. Jeg har også varme i rutene, og V8-pakke som blant annet inkluderer skinntrekk på stolene, sier Asbjørnsen.

- Så, hva kan du konkludere med etter den første tiden med bilen?

- Jeg må vente til jeg har kjørt mer før jeg kan uttale meg noe helt sikkert om dieselforbruk og slikt. Men etter å ha blitt mer kjent med alle funksjonene til Scania så er jeg sikker på at dette er en bil jeg vil trives godt i, sier Asbjørnsen.

Fire akslinger gjør den mye stødigere

Ronny Larsson er sjåfør på den nye krokbilen. Han kjører mye mellom Oslo og Stavanger, og legger bak seg mange mil i løpet av uka. Når tungt.no treffer han på telefon kjører han fra Tromøya til Porsgrunn for å hente tre containere med søppel som skal til Kristiansand.

- Før jeg kom til Odd Grødum Transport kjørte jeg brøytebil, men jeg må si at krokbil er noe jeg liker veldig godt, sier Larsson.

Den nye bilen ble bestilt like etter at han ble ansatt i juni 2021, og da den kom nå i høst ble en Volvo 540 2017-modell treaksla boggiebil byttet ut med den nye fireaksla tridem Volvo FH16 650.

- Det ble en helt ny hverdag med den nye bilen. Fire akslinger gjør at den er mye stødigere på veien, særlig når jeg kjører med de høye lassene. Det blir også moro å prøve den på vinterføre siden det er tandem på den, sier Larsson

Han fikk mulighet til å gi sine ønsker for den nye bilen da den skulle bestilles, men at valget ble Volvo var nok fordi bedriften har litt ekstra tradisjon for nettopp Volvo.

- Det er jo en evig diskusjon hva som er best av Volvo og Scania. Jeg har kjørt DAF, Mercedes, Iveco og Volvo, men ikke så mye Scania. Opp mot det jeg har kjørt tidligere så er Volvo mer kvalitet. Dessuten er servicen vi får på bilene veldig bra, sier Larsson.

- Jeg synes også Volvo som et arbeidsverktøy er bedre enn Scania, og jeg passer nok bedre med en Volvo. Scania er veldig god å kjøre, men når man skal jobbe med bil som for eksempel en krokbil så er den ikke like god som Volvo, sier han.

Han kjører kun med container på bilen, og lasten er søppel, flis, stål, slam og alt annet man kan putte i en container. Han fikk en modulhenger med to containere før sommeren, så nå kjører han med 24 meter.

- Jeg kjører mye mellom Oslo og Stavanger, og det hender det er noen turer til Sverige. Jeg sover noen ganger i bilen, men stort sett er jeg hjemme om natten, sier Larsson.

- Det blir mange mil i bilen?

- Krokbilen min vil nok gå rundt 110.000 kilometer i året. Komforten innvendig var derfor viktig da vi skulle kjøpe bilen, og jeg endte opp med de beste stolene i bilen. Hytta er rigget for langtransport og veldig god å kjøre, sier Larsson.

- Hvordan er følelsen av å kjøre ny bil?

- Jeg må innrømme at jeg er litt ekstra forsiktig på jobb nå med ny bil. Jeg er ikke redd for andre trafikanter, men når det er trangt og jeg skal rygge så er det fort gjort å være borti med fronten eller noe, sier Larsson.

Odd Grødum Transport A/S 

Odd Grødum etablerte firmaet på Birkeland i 1954 med hovedvirksomhet i tømmertransport. Driften ble videreutviklet til også og omfatte transport av flis, spon og materialer. Da Odd døde i 2011 overtok hans to sønner Theodor og Dag Magne. Familiebedriften ble i 2019 overtatt av 3. generasjon, Dag Magnes to sønner Martin og Bjørnar.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08