23948sdkhjf

Følgebildebatten: - Problemet er folks manglende respekt for gult blinkende lys

Det sier Dag Nordvik i Norges Lastebileierforbund om utfordringene rundt følgebiler.

TUNGT NORDISK SAMARBEID: Heftige diskusjoner, ulike regelverk, og en arbeidsgruppe som forsøker å finne løsninger. Følgebildebatten er ikke over!

Artikkelen "Følgebiler: - Ingen krav til opplæring av sjåførene skaper farlige situasjoner, sier trafikklærer" skapte en opphetet debatt på facebooksiden til tungt.no

  • Det er åpenbart behov å ha kurs før man blir følgebilsjåfør.
  • Burde vært obligatorisk med kurs og prøve på dette.
  • En stor del av problematikken her er at den "vanlige" bilist gir blanke f... i følgebiler til spesialtransport!!!
  • Se hvordan de gjør det i Sverige, der er de proffe.
  • Nå må det bli et lovpålagt kurs og national utforming av følgebilene.

- Det er helt tydelig at myndighetene må på banen

I den nevnte artikkelen intervjuet vi Arnt Petter Myrann. Han er faglærer yrkessjåfør på Hønefoss, styremedlem i Norges Trafikkskoleforbund og medlem i tungbilgruppa i samme organisasjon. Myrann mener det er bra med engasjement i slike saker.

- Det som overrasker meg, er at det er alltid noen som gir helt f… i om det kan være behov for noe opplæring eller oppfriskning. Det er noen som alltid har behov for å være negativ til alt, og spesielt om det er noen som foreslår tiltak, sier Myrann.

- Det som er positivt, er at majoriteten faktisk ser på dette som bra tiltak, og at de har ventet på dette lenge. Det er helt tydelig at myndighetene må på banen, og da mener jeg ikke Statens vegvesen. De har vel ikke fått til noen ting i de siste årene. Det blir hevdet i en kommentar på facebook at det har vært en høring fra Vegdirektoratet på dette for mange år siden, sier Myrann.

- Den almenne trafikken skjønner ikke gult blinkende lys

Dag Nordvik er fagsjef teknikk i Norges Lastebileierforbud (NLF). Han kan fortelle at forbundet har en faggruppe som jobber med spesialtransport, og den består av seks transportører som driver med mye transport over 65 tonn. Det vil si at de i nesten alle tilfeller bruker følgebiler.

- Vi har blant annet jobbet med et kompetansekrav for sjåføren av følgebilen og profilering av følgebilen ovenfor Vegdirektoratet siden 2018, sier Nordvik.

I juni sendte gruppen et brev til Vegdirektoratet hvor disse problemstillingene ble belyst, og tirsdag 18. oktober møtes partene for å dikustere videre hva som kan gjøres rundt regler og forsrifter til følgebiler og sjåfører av disse.

- Vi ser jo at den største utfordringen er at en del sjåfører av følgebiler ikke har nødvendig kompetanse eller kunnskap om hvordan man oppfører seg i trafikken. Dette går blant annet på trafikkforståelse, sier Nordvik.

I Norge er det kun krav om førerkort klasse B, mens det i Sverige og Danmark er krav om klasse C.

- Vi ser at det er en del eldre yrkessjåfører som har ikke lenger har C-førerkortet av helsemessige årsaker, men som besitter stor kompetanse som de kan bruke som følgebilsjåfører. Derfor ønsker vi at de med lang erfaring med B-førerkort kan kjøre følgebil. Vi jobber med muligheten om krav til gjennomført modul 1 og 3 i kurset Arbeidsvarsling, hvor det skal avlegges prøve. Vi ønsker også at det legges til en egen del om spesialtransport i modul 3, sier Nordvik.

Kjernen i problemet

Selv om nye regler og forskrifter skal sikre kvaliteten på følgebiler og sjåfører av disse, mener Nordvik at det uansett være en utfordring med den almenne trafikken.

- Kjernen i problemet er at den almenne trafikken ikke skjønner at gul blink betyr noe, og de respekterer ikke et gult blinkene lys. Det er den største utfordringen. Vi har sett mange ulykker selv der bergningsbil, spesialtransport eller veiarbeid er merket med blinkene gule lys. Folk mangler respekt for gult varsellys, sier Nordvik.

- Så det vil uansett være en utfordring med den almenne trafikken?

- Det vil det, og det er et stort problem. Den almenne trafikken mister respekten for de gule varsellysene. Men bransjen har også en utfordring med aktører som kjører rundt med blinkende gule lys uten at de har behov for det. Og det drar jo ned respekten for varsellysene, sier Nordvik.

- Hva tror du vil skje noe etter møtet med Vegdirektoratet?

- Om det kommer noe ut av dette gjenstår å se. Det er flere ting som spiller inn her. Hvis det må gjøres endringer i lover så vil det ta tid siden det kanskje må løftes til politisk nivå. Hvis det er forskrifter som må endres så kan Vegdirektoratet gjøre dette, sier Nordvik.

Kilde: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Lia Hytte og Bygdeservice AS: - Det er dette som er anleggstraktor, mener Stig Løkken
11 måneder traktor-race i 2022: John Deere hårfint foran Valtra!
Utnyttelsesgrad 200 prosent! Havarikommisjonen er på sporet av Tretten bru
Stjålet: To fullastede Kingsrød-traller med last til millioner
Tessta G-Trench AS: Når arbeidet er som å legge fiber i smør
Oppdatert med novembertall: Lastebiler over 16 tonn - "alternative" drivstoff
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.078