23948sdkhjf

Utekontroll: Norsk vogntog med frakoblede bremser stakk av fra kontroll

Kontrollørene avslørte alvorlige feil og sa bruksforbud. Sjåføren sa takk og farvel.

TUNGBILKONTROLL: - Det hender kjøretøy forlater kontrollområdene våre, selv om de har fått bruksforbud inntil kjøretøyet er reparert, sier Øyvind Grotterød i utekontrollen på Svinesund.

Det norske vogntoget som rullet inn på kontrollplassen på Svinesund viste seg å være i langt fra god teknisk stand. Det var svært dårlige bremser på hengeren hvor det manglet brems på to hjul, det var ABS-feil og rammen på hengeren var deformert. Dette resultarte i at hengeren fikk bruksforbud.

Og ikke nok med det. Trekkbilen varslet for alvorlige feil på motor, avgass og girkasse.

- Etter kontrollen lastet sjåføren av godset og stakk fra området. Vegvesenet kjenner ikke til om vogntoget er stoppet andre steder, men vårt kontrollsystem Vadis skal fange opp slike ting. Vi legger all vår kontrollvirksomhet inn i Vadis, sier Grotterød.

  • I den samme kontrollen veide et vogntog fra Bulgaria 13.500 kilo på drivakselen. Det ble 10.100 kroner i gebyr og det måtte laste om da totalen for bilen også ble for tung.
  • Et polsk vogntog hadde for tung framaksel, måtte omlaste og betale 3.500 kroner før videre kjøring.
  • Et svensk vogntog med løyve tilhørende et annet firma som fører ikke visste hvor kom fra, fikk stopp til firmaets løyve var på plass.
  • Litauisk vogntog med overlast på bil måtte laste om og fikk overlastgebyr på 3.350 kroner.
  • Estisk vogntog med manglende tilkobling av duomatic-slanger som kan påvirke bremser, fikk stopp og måtte få orden på saken før vider kjøring.

Opphav og kilder: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094