Mercedes-sjefen med nytt selskap for tungbiler: - Vi er i mål med en krevende reorganisering
TUNG NYETABLERING: Da Jarle Viuls fikk sjefsjobben i Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS i 2020, sa han til tungt.no: «Det konsernet nå gjør, er et kraftfullt grep, som stemmer veldig med mine tanker og erfaringer.»
Nå, to år etter er han i mål med den omfattende reorganiseringen, spør vi Viuls om han fortsatt mener dette.
Med fokus på lastebil og solide vekstambisjoner
Tungt.no skrev om Jarle Viuls da han ble toppsjef i det nye forretningsområdet i Bertel O. Steen.
- Ja, langt på vei, men det er nå med organisasjonen på plass at det virkelig starter, sier Viuls.
- Hvordan føler du det har gått siden du i 2020 fikk jobben som toppsjef?
- Reorganiseringen har vært mer omfattende og krevende, men svært lærerik. Det har vært spennende å bli kjent med så mange dedikerte lastebil og buss medarbeider og ikke minst hvor positive de har vært til denne prosessen, sier Viuls.
- Det har tatt rundt to år å komme i land med prosessen. Hvilke utfordringer har du møtt på de siste to årene?
- Effekten av korona har egentlig vært større etter enn under selve pandemien. Post Covid effekten med en noe mer krevende leveringssituasjon har medført enkelte ekstra utfordringer, spesielt knyttet til leveringstider, sier Viuls.
Et tydeligere ansvar
Det komplette virksomhetsområdet for lastebil og buss er nå flyttet fra Bertel O. Steen AS og Bertel O. Steen Detalj AS til det nye forretningsområdet som ledes av Viuls. Flyttingen omfatter både importdelen og alt som omhandler lastebil og buss i forhandlernettet. Organisatorisk omfatter dette hverdagen til i overkant av 400 medarbeidere rundt i Norge.
- Det er nesten uforståelig hvor mange små og stor oppgaver som måtte løses før vi har kunnet overføre de ulike virksomhetene inn i det nye selskapet, sier Viuls.
Tyske Daimler Truck gjennomgikk parallelt med Bertel O. Steen AS en tilsvarende prosess med utskillelse av lastebil og buss virksomheten i et eget børsnotert selskap.